Na een verdelende vrijdag, waarin titelverdediger Max Verstappen eigenlijk constant zoekende was, zijn wij eigenlijk niet veel wijzer. Behalve dat Charles Leclerc een solide eerste stap naar pole en de overwinning heeft gezet dus. Waarom niet de alvast beginnen met de vraag: wie gaat voor de Grand Prix van Monaco de pole pakken?
De meest prestigieuze Grand Prix van de F1-kalender is in zijn recht ook één van de lastigste. De GP van Monaco staat daarentegen niet bij alle fans bekend als de bakermat van de essentie: het racen zelf.
Maar wiens hart sneller gaat kloppen bij het idee dat deze auto's van 1000 pk alsmaar sneller gejaagd zullen worden door deze iconische straten, is steevast als kind aan huis voor de buis dit raceweekend. Monaco tart in dat opzicht de wetten met on-boards om je vingers bij af te likken.
De grote favorieten
Max Verstappen, toch wel de man die wij de afgelopen twee en een half jaar de sport zien domineren, kon geen vuist maken op de vrijdag. Na uitvoerig de mediums getest te hebben in VT1, kwam de Nederlandse Red Bull-coureur zo een halve seconde tekort op Leclerc tijdens de kwalificatie-simulaties in de tweede trainingssessie.
De verklaring vanuit het Red Bull-kamp is enigszins tegenstrijdig: teamadviseur Helmut Marko beweerde naderhand dat de concurrentie met een aanzienlijk verder opgeschroefde motor rondreed.
Verstappen zelf was echter minder gerust, suggererend dat er meer nodig zou zijn, dan een betere afstelling om het gat naar de Ferrari van Leclerc te overbruggen.
In VT2 klaagde de drievoudig WK zelfs over de boordradio dat hij over het circuit stuiterde als een kangoeroe.
Monaco trotseren draait om het zelfvertrouwen opbouwen tijdens het weekend. Beiden zullen wat dat betreft echt niet tekort schieten. En al heeft Leclerc de eerste slag alvast geslagen, na Imola weten jij en ik dat het simpelweg idioot zou zijn om Verstappen te onderschatten.
En toch, het is en blijft Monaco. En Formule 1 evengoed een mechanische sport, één waarin de coureur in het beste geval pakweg 99.99 procent van de potentie eruit haalt. Anders gezegd: de limiet van de auto is uiteindelijk de limiet.
De rest
Sandbaggen in Monaco; daar valt ook iets over te zeggen. Juist op de eerste dag de tijd nemen om op te bouwen en te begrijpen, zonder direct zoveel druk te leggen op snelle tijden; het is een klinkende aanpak voor wie gelooft in eigen kunnen.
En in dat opzicht kunnen wij dus Carlos Sainz in de andere Ferrari niet helemaal uitsluiten.
Datzelfde geldt eigenlijk voor Lando Norris. Ook de McLarens (net als de rest) werden een beetje in de schaduw gezet door het spierballenvertoon van Leclerc op vrijdag. Niettemin weten wij dat het team uit Woking strijdlustig is na de allereerste overwinning van hun eerste coureur. Die zal om zijn beurt onverminderd blijven doorjagen op zijn tweede, zoals op Imola.
Wie tenslotte nog eigenlijk wel genoemd moet worden: Fernando Alonso. Aston Martin mag weliswaar recentelijk de aansluiting met de topteams verliezen. De tweevoudig wereldkampioen weet daarentegen dat pole op Monaco pakken zich zou vertalen naar zijn allergrootste kans is op de overwinning dit seizoen.
0 reacties