De hoofdingenieur bij Red Bull Racing, Paul Monaghan, heeft verklaard dat verschillen in de RB19 afstellen relatief klein zijn tussen Max Verstappen en Sergio Perez. De Mexicaanse Red Bull-coureur zou tegenwoordig zelfs een set-up wensen die meer aansluit bij die van de regerend wereldkampioen.
Het is al enige tijd bekend dat Sergio Perez liever in een bolide racet die bij verre niet zoveel overstuur genereert als dat Max Verstappen verkiest. Weinig coureurs kunnen zo goed overweg met een bolide, waarvan de achterkant zo gemakkelijk kan uitbreken.
Een aanpak die de Nederlander juist het voordeel biedt, omdat een auto met een scherpe voorkant, overstuur, juist wendbaarder is in de bochten.
F1-coureurs qua gevoel dicht bij elkaar in afstellen
Toch ziet het ernaar uit dat Perez inmiddels deels heeft leren leven met de realiteit bij Red Bull Racing. Verstappen laat met zijn aanpak immers zien hoe hard die auto echt kan. De eerstgenoemde lijkt daardoor steeds meer diezelfde aanpak te willen hanteren - in ieder geval als het aankomt op de fijnere details van de RB19 afstellen.
Volgens Monaghan zijn de verschillen doorgaans al klein tussen de coureurs, als het gaat om de afstelling tweaken: "Mijn ervaring is dat coureurs altijd subtiele veranderingen of verschillen willen in de garage en dat is niet ongebruikelijk. Sergio staat dicht bij Max met deze auto als het gaat om zijn set-upvoorkeuren en zijn keuzes."
"Het maakt het een beetje makkelijker om met deze auto verder te gaan", voegt de Britse techneut van Red Bull eraan toe.
Perez steeds meer in lijn met afstelling van Verstappen
Perez is in de afgelopen tweeënhalf seizoen eigenlijk meer op één lijn met de afstelling van Verstappen verklaart Monaghan: "Zijn benadering lijkt erg op die van Max, de verschillen zijn zo klein en met deze auto zou ik zeggen dat het misschien minder is dan met de auto van 2021. Dus nee, in antwoord op je vraag, is het in grote lijnen anders? Nee, ze liggen heel dicht bij elkaar."
0 reacties