Volgens de Duitse tak van Sky Sports maakt Red Bull Racing mogelijk tijdens de onthulling van hun auto in New York, al hun nieuwe motorpartner voor 2026 bekend.
Update: Inmiddels heeft Sky Sports het nieuws van de website verwijderd... Een verklaring waarom, die ontbreekt eveneens.
Nieuwe partner
Op 3 februari, onthult Red Bull Racing hun nieuwe auto voor het 2023-seizoen. De nieuwe bolide van Max Verstappe en Sergio Perez krijgt een vernieuwde livery en is een evolutie van de RB18.
Voor nu is de motor in principe nog steeds van Honda, maar hier gaat mogelijk vanaf 2026 definitief verandering in komen, stelt het Duitse Sky Sports. Een nieuwe motorpartner zou bekendgemaakt worden op 3 februari in New York.
Vanaf 2026 komen er nieuwe motorreglementen en Red Bull eigen motor bouwen in de nieuwe motorfabriek in Milton Keynes. Wel willen ze op het technische vlak een partner erbij. Eerder heeft Porsche en Honda al aangeboden te helpen, maar beide merken pasten niet in het huidige toekomstbeeld van RBR. Het F1-team wil de motor namelijk geheel inhouse bouwen en voldoende zeggenschap houden over het project met oog op lange termijn.
Meer informatie over toekomst bij onthulling auto in New York
Het Duitse medium heeft gedeeld dat we niet lang hoeven te wachten om te horen met die Red Bull gaat samenwerken vanaf 2026. Het zou gaan om het Amerikaanse Ford als de motorpartner van Red Bull Racing vanaf 2026. Hoe de samenwerking er precies uit zal zien? Daar zal de persconferentie ongetwijfeld antwoord op bieden. Maar wat houdt die samenwerking mogelijk in, kijkend naar de feiten voorhand?
Wat een mogelijke deal tussen Ford en Red Bull inhoudt
Het is aannemelijk dat de motor een Ford 'badge' krijgt, maar het overgrote deel van de operatie in Milton Keynes plaatsvindt. Ford kan Red Bull Racing middelen bieden die de ontwikkelingen van de motor zullen helpen. Ware dat know-how. Of speciale faciliteiten, grondstoffen onderdelen etc. In ruil voor het commerciële recht om met het eindproduct te mogen pronken, bovenop de immense exposure die de F1 biedt wereldwijd.
Het project biedt ook een platform voor Ford. Of beter gezegd: een springplank. Om te concurreren in de 'arms race' die de nieuwe motorreglementen in gang zetten.
De toetreding van Audi an sich spreekt immers boekdelen over de bruikbare waarde van de technologie. Het abrupt uitfaseren van vervuilende verbrandingsmotoren is niet realistisch, het vinden van tussentijdse alternatieven op volledig elektrisch: de hamvraag daarentegen. Wie daar tijdig op inspeelt zit in de toekomst goed.
Met de interesse vanuit General Motors om tot F1 toe te treden, kan de timing eigenlijk niet beter voor het bekendmaken van een alliantie. Maar goed, we dwalen af. Op 3 februari wordt alles duidelijker.
0 reacties