Circuit de Barcelona-Catalunya gaat deels op de schop vooraf aan de GP van Spanje. De lay-out waarop de Spaanse Grand Prix gehost wordt, krijgt een chicane minder. De laatste chicane wordt vervangen door twee snelle bochten naar rechts.
Circuit de Barcelona-Catalunya terug naar oud ontwerp
Het Circuit de Barcelona-Catalunya-ontwerp is door de jaren heen meerdere keren herzien. Een soortgelijke snelle laatste dubbele knik naar rechts was voor het laatst in 2006 te zien daar.
De organisatie besloot om in 2007 daar een chicane te plaatsen met het idee dat het inhaalmogelijkheden zou vergroten. Desondanks staat de Spaanse GP bekend om de doorgaans niet zo spannende races, omdat inhaalmogelijkheden nog steeds beperkt blijven.
Met de Grand Prix van 2022 in het achterhoofd, evenals de nieuwe technische reglementen, die langer dichter bij volgen en daardoor inhalen moeten vergemakkelijken, heeft de organisatie gekozen voor een ontwerp dat teruggaat naar de oude lay-out.
Organisatie blijft sleutelen aan lay-out
In principe betekent de aanpassing dat een rondje over Circuit de Barcelona-Catalunya aanzienlijk sneller wordt. Ook zullen de topsnelheden veel hoger liggen bij het ingaan van de eerste bocht, waardoor de remweg langer is.
De F1-coureurs kunnen daardoor langer bij elkaar blijven tijdens een gevecht en vanuit een slipstream bij bocht één alsnog een aanval wagen middels een uitrem-actie.
Wel zo logisch als je beseft dat de tickets bij start-finish verreweg het duurste kosten bij F1-races.
Het ontwerp is al in gebruik bij de MotoGP Grands Prix sinds 2018.
0 reacties