Voormalige sponsor Williams eist 149 miljoen dollar

Voormalige sponsor Williams eist 149 miljoen dollar

door Lysanne

Voormalige sponsor van het Formule 1-team Williams, ROKiT, heeft een rechtszaak aangespannen tegen het raceteam en eist een schadevergoeding van $ 149 miljoen. Wat is er precies gaande?

De samenwerking tussen ROKiT en Williams 

ROKiT - de voormalige sponsor van het Williams-team - beweert dat het raceteam "frauduleuze verklaringen" heeft afgelegd toen het samen een overeenkomst tekende.


Dit wordt door Williams als "vals" afgedaan. Het mobiele telefoonbedrijf ROKiT beweert dat Williams beloofde dat ze in 2019 een competitieve auto zou hebben, terwijl zij wisten dat ze niet de voldoende middelen beschikte om die belofte waar te maken.

De klacht is vooral gericht aan voormalig plaatsvervangend teamhoofd Claire Williams en voormalige teamleiders Doug Lafferty - die financieel directeur was - en Mike O'Driscoll - die destijds als CEO werkte. Alle drie verlieten het team na de overname door Dorilton, in het najaar van 2020.

ROKiT-baas Jonathan Kendrick tekende terug in januari 2019 een contract met het Williams F1-team. Zij waren titelsponsor van het team tijdens dat gehele seizoen. In 2019 werd de deal nog met twee jaar verlengd, en werd er ook een aanvullende regeling met zusterbedrijf ROKiT Drinks overeengekomen.


Hoewel ROKiT voldeed aan de financiële verplichtingen in 2019, evenals dat sponsorlogo's op de auto’s voor het afgelaste race weekend van de Australische GP van 2020 stonden, kwamen de twee partijen in botsing met elkaar net voor de officiële start van dat seizoen.

Rechtbank doet uitspraak

Zo beweerde ROKiT dat ze niet de rechten had gekregen die het volgens het contract verschuldigd was, vanwege de annulering van de races, terwijl Williams zich beriep op de late betaling van het sponsorgeld.


Uiteindelijk kwam de F1 met een beperkte kalender voor het seizoen en bood ROKiT aan om een percentage van de overeengekomen vergoedingen te bepalen.

Echter werd de sponsordeal opgezegd door Williams voor het seizoen hervat werd, ook was het team al in onderhandeling met nieuwe eigenaren.

Het meningsverschil over deze onbetaalde vergoedingen voor 2020 ging vervolgens naar het Londense Hof van Internationale Arbitrage, die Williams in het gelijk stelde.

De rechtbank beweert dat "de aanklager niet op de hoogte was van de frauduleuze verzwijging van verklaringen over materiële feiten door gedaagden die pas werden ontdekt nadat de arbitrage was afgesloten" en dat ROKiT "te weten kwam dat de auto nooit kon presteren volgens de normen die gedaagden aan de eisers hadden gegarandeerd, en dat gedaagden op de hoogte waren van dit feit en dit verzwegen". Hierbij werd nog toegevoegd dat de "gedaagden opzettelijk en frauduleus het feit verborgen hielden dat Williams Engineering gewoonweg niet genoeg geld had om de F1 auto te ontwikkelen".

De claim meldt: "als een direct en indirect resultaat van de frauduleuze verklaringen van de gedaagden, de eisers aanzienlijke financiële verliezen en schade aan hun goodwill en zakelijke reputatie hebben geleden," en vraagt om een compensatie voor "een bedrag van meer dan 149.528.550 dollar."

Hulp van oude betrokkenen

Toen er aan het Williams gevraagd werd naar de juridische stappen, vertelde de woordvoerder het volgende: "Na met succes een arbitrage tegen ROKiT te hebben gewonnen in het Verenigd Koninkrijk en met succes een verzoekschrift te hebben ingediend om de arbitrale uitspraak te laten bevestigen door een federale rechtbank in de Verenigde Staten, blijft Williams vertrouwen in de rechtsgang met betrekking tot deze ongelukkige zaak."

Ondanks dat blijft ROKiT-baas Kendrick er erg nuchter over dat hij een zaak aangespannen heeft, vertelde hij tegen Motorsport.

"Ik wil dit niet doen, maar we denken dat ons onrecht is aangedaan. Waarom dit is ontstaan is dat COVID toesloeg en het hele [2020] seizoen werd geannuleerd. Daarom hebben we ze niet betaald. En toen ging het seizoen, als je je herinnert, maar voor 50% door. Dus boden we schriftelijk 50% aan. En zij weigerden en annuleerden onmiddellijk daarna ons hele contract en klaagden ons aan voor het hele bedrag, ook al zouden we niets aan de auto hebben. Ik heb de e-mails waarin staat dat we je de helft zullen betalen, en toen annuleerden ze het op Instagram, ze hebben het ons niet eens verteld."

Kendrick zegt dat hij begin 2019 mondelinge garanties kreeg van het managementteam van Williams - dat het team wel over een competitieve auto zou beschikken. "Voordat we het tekenden, stelden we precies die vragen voor mijn directie. Wat is de staat van de auto? En hoe staat het met de ontwikkeling? En we kregen X, Y en Z te horen, en het was nooit, nooit waar. En dat is wat we denken te kunnen bewijzen, vooral als we naar de rechtbank gaan. De garanties en de toezeggingen die door het bestuur aan ons werden gedaan, konden nooit of te nimmer worden nagekomen. En ze waren gewoon niet waar. Als je je herinnert dat ze te laat opdoken in Barcelona [voor het testen van 2019], omdat ze er het geld niet voor hadden."

Verder zegt Kendrick dat hij een beroep kan doen op getuigen die toentertijd werkzaam waren in het team. "Een paar mensen hebben zich gemeld die vroeger voor Williams werkten en ons zeer belangrijke informatie hebben gegeven. Ik wilde dit echt niet doen. Echt niet. Maar omdat ze achter ons aan zitten, heb ik geen keus. Ik vind het niet leuk, maar het is niet eerlijk zoals het gedaan is."

Een groot bedrag geld, maar in dit geval toch ook echt eigen schuld is dikke bult... of niet?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk