Wie stookte bij sponsoren van Red Bull vorig jaar? ‘Gebruik je fantasie’ - Christian Horner

Wie stookte bij sponsoren van Red Bull vorig jaar? ‘Gebruik je fantasie’ - Christian Horner

door Michael Janiec

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft nogmaals gesproken over de vermeende telefoontjes die sponsoren van Red Bull Racing van een rivaliserend team ontvingen in 2022. Red Bull kwam in de tweede helft van dat jaar in opspraak vanwege het overtreden van het budgetplafond. De Brit zegt dat het niet zozeer ging om pogingen om die sponsoren weg te kapen destijds, maar om onrust te veroorzaken.

Horner verheldert eerdere uitspraken over rivalen die sponsoren belden

Red Bull Racing werd via allerlei wegen een doelwit in 2022 toen eenmaal duidelijk was dat het F1-teams in 2021 de budgetcap overschreden zou hebben. Zoals gebruikelijk, poogden andere teams de beste leerling van dat jaar via allerlei wegen te destabiliseren.

Terwijl destijds de indruk heerste dat er gepoogd werd op die belangrijke sponsoren bij RBR weg te kapen, is dat niet helemaal waar: "Het ging niet om het stelen van sponsors", meldde Horner tegen de Australische tak van Sky Sports.

"Ik denk dat je verwijst naar een verwijzing dat verschillende van onze sponsors werden gecontacteerd door een van onze rivaliserende teams met de mededeling dat we hen misschien in diskrediet brachten. Dus dat was denk ik de opmerking waar u op doelde."

Christian Horner

Wie dat precies deed, wil de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez echter niet prijsgeven: "Ik laat je fantasie de vrije loop", antwoordt Horner.

Red Bull leidt comfortabel na drie races in het coureurs- en constructeurskampioenschap. Het team heeft 123 punten uit drie races, bijna tweemaal zoveel als het tweede team, Aston Martin (65 punten).

Kanttekening van de positie waarin Red Bull zich bevindt

Horner zegt dat die voorsprong ook wel nodig is, de impact van de ingekorte aerodynamische ontwikkelingstijd zal gaandeweg voelbaarder worden namelijk: "We moeten niet vergeten dat er andere upgrades komen bij andere teams. We hebben dit jaar een aanzienlijk nadeel wat betreft de hoeveelheid windtunnel-tijd en onze ontwikkelingscapaciteit, en daarom is het belangrijk dat we, terwijl we een competitieve auto hebben, die punten zo snel mogelijk op tafel krijgen."

Wat de opgave iets gemakkelijker maakt allicht? Met de ‘alleskunner’ RB19 als basis, benadert Red Bull de veranderingen met een zeker minimalisme. "In plaats van volledige componenten zijn het stukjes en beetjes en het maakt deel uit van de evolutie van het seizoen. Elk team kiest zelf waar het deze dingen wil inbrengen. Dat is wat wij hebben gekozen. Ik denk dat ze (Ferrari en Mercedes) waarschijnlijk aan het sparen zijn voor iets belangrijkers, van wat we horen, en natuurlijk zijn de kosten daarvan aanzienlijk."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk