Noem het leedvermaak of simpelweg frustratie… de boordradio’s tijdens de afgelopen F1 Grand Prix van Oostenrijk kenden een centraal thema: de track limits naleven bleek namelijk lastiger dan gedacht.
Een lastige middag voor Hamilton in Oostenrijk leidde tot irritaties
De zware F1-bolides waren niet bepaald vergevingsgezind qua balans met maar één vrije training achter de rug - eindresultaat: jeu de boulen met ingevette ballen zogezegd, op de amper ingerubberde, maar nog steeds pijlsnelle Red Bull Ring.
Het risicomanagement in de race - de F1-coureurs balanceerden rondenlang tussen (te veel) tijd verliezen of net niet (meer dan genoeg wel) met beide wielen over de lijn gaan. En de stewards trokken naderhand vaak hun gele kaarten in de vorm van tijdstraffen toen het aantal werkelijke overtredingen nogmaals bij ze werd aangekaart.
Lewis Hamilton was twee keer de pineut: éénmaal tijdens de race zelf - vijf seconden straf - en naderhand. Daardoor ging zijn eindresultaat van een P7 in een P8.
Geen ramp voor Mercedes weliswaar, de zevenvoudig wereldkampioen wisselde simpelweg stuiver met teamgenoot George Russell - eindstand: evenveel punten in het constructeurskampioenschap.
De Britse Mercedes-coureur werd door de regie al vroeg in een minder complementair daglicht gezet: Lando Norris van McLaren reed namelijk achter de W14 van Lewis vroeg in de race.
Zijn team vroeg de enige podiumsitter buiten de top-drie F1-teams van vorig seizoen om te communiceren, zodra Hamilton over de streep ging. Het droge antwoord van Lando? ‘Dat gebeurt zowat elke ronde.’ En de eerste straf voor Hamilton was even later een feit.
Hamilton gekalmeerd door Wolff op moeilijk moment
"Ik weet het niet, dat moet je hem vragen."
Toen Hamilton zijn beklaag deed over soortgelijk rijgedrag van Sergio Perez, ving hij bot. Kortom: het zat hem hoog. En dat zou het team weten ook. Hamilton klaagde zo vaak over de boordradio dat teambaas Toto Wolff zich ermee bemoeide: ‘We weten dat de auto slecht is, en nou gewoon rijden alsjeblief’, klonk het.
Maar hoe bekeek Wolff het onderonsje met Hamilton? "Je zou ons moeten horen praten aan de telefoon en elkaar ontmoeten. Dat was niets”, antwoordde de Oostenrijkse teambaas tegen de pers na de Oostenrijkse GP.
Helemaal niets aan de hand - Toto Wolff
"We hebben een slecht weekend gehad, wij allemaal in het team, en dat maakt ons alleen maar sterker. Het was alleen in het belang van de coureur en het team. Soms is er een bepaald moment waarop je dingen moet sussen, maar ik bedoelde het goed.”
Een storm in een glas water, volgens de teambaas van Mercedes. Waken over het best mogelijke resultaat in Spielberg bleek zijn intentie vooral: "We hebben veel gediscussieerd over de limieten op de baan - of ze werden gehandhaafd of niet. Ik wilde er zeker van zijn dat we het beste haalden uit het pakket dat niet presteerde en dat we ons best zouden doen."
0 reacties