De Formule 1 maakt zich op voor ingrijpende veranderingen in 2026, wanneer de nieuwe technische reglementen van kracht worden. Toch is er, met nog minder dan een jaar te gaan, opvallend veel onzekerheid. Mercedes-teambaas Toto Wolff laat zich daar niet onbetuigd over. In een fel, maar genuanceerd betoog uit hij zijn zorgen én zijn hoop over de koers die de sport momenteel vaart.
Twijfel over late wijzigingen
Wolff heeft zich in eerdere uitlatingen kritisch opgesteld tegenover het late gesleutel aan de regels, met name de elektrische output van de nieuwe krachtbronnen. Zo noemde hij voorstellen om de output terug te schroeven eerder zelfs "bijna net zo lachwekkend als Amerikaanse politieke opmerkingen op X." Inmiddels heeft de Oostenrijker zijn toon ietwat gematigd, maar de kern van zijn boodschap blijft overeind: dit moet weloverwogen en in balans gebeuren.
"Hoe dichter we bij 2026 komen, hoe meer teams hun eigen belang naar voren schuiven, en dat is logisch," zegt Wolff. "Maar we moeten oppassen dat we niet te veel op aannames bouwen. In het verleden hebben we daardoor óf te veel, óf te weinig ingezet. Nu hebben we de kans om binnen de bestaande structuur en software bij te sturen, zonder alles overhoop te gooien."
Balans tussen winnen en sportief belang
Volgens Wolff is het vinden van die balans essentieel tussen competitief blijven als team en tegelijkertijd bijdragen aan een gezond toekomstperspectief voor de sport. "We willen natuurlijk winnen, maar we willen óók dat Formule 1 spannend blijft. Langdurige dominantie van één partij schaadt het spektakel. De seizoenen na 2014 waren mooi voor ons, maar niet ideaal voor de sport."
Wolff benadrukt dat de nieuwe motorregels, waarbij zo’n 50 procent van de aandrijving elektrisch moet zijn, aanvankelijk juist bedoeld waren om autofabrikanten als Audi en Porsche aan te trekken. Die zijn inmiddels betrokken, maar willen geen wijziging van het oorspronkelijke plan. “Niemand vond die motorformule echt leuk”, geeft Wolff toe. “Maar het was een compromis met het oog op duurzaamheid en merkinteresse. Nu moeten we kijken of we kunnen bijsturen zonder het geheel te ondermijnen."
Open blijven voor aanpassing
Hoewel Wolff de zorgen begrijpt, pleit hij voor een open houding. “We mogen niet star vasthouden aan eerder gemaakte keuzes als de realiteit vraagt om aanpassingen. Uiteindelijk moeten we met z’n allen zorgen voor een competitieve én duurzame toekomst van de Formule 1.”
0 reacties