Wolff zegt zo zijn twijfels over het idee van FIA-president Mohammed Ben Sulayem om V10-motoren terug te brengen in F1.
V10-motoren
Ondanks dat 2025 een megaspannend seizoen lijkt te worden, zullen verschillende teams dit jaar ook veel bezig met de ontwikkeling van de gloednieuwe 2026 auto dat komt, omdat er volgend jaar nieuwe reglementen worden geïntroduceerd. De Formule 1 teams gaan het dus druk hebben. Echter, zit de FIA ook niet stil.
FIA-president Mohammed Ben Sulayem zei namelijk vrij recent dat hij zit te denken over een eventuele terugkeer van V10-motoren in de Formule 1. Met die uitspraak kijkt de FIA dus een stuk verder naar de toekomst van de sport. Het idee dat we in de toekomst misschien weer V10-motoren gaan terugzien laat veel mensen hun harten harder kloppen. Echter, is het wel een goed idee om daar nu al over te denken, terwijl we nog niet eens de uitkomst van de reglementen hebben gezien voor 2026?
Vrij recent gaf Mercedes-teambaas Toto Wolff ook zijn mening over dit onderwerp:"Het gaat hier om twee aspecten", begint hij tegenover verschillende media.
"Ten eerste moeten we juist enthousiast zijn over de nieuwe reglementen die volgend jaar komen en moeten we het daar vooral over hebben. Dit is onze sport en het is belangrijk om ook positief te zijn over het feit dat zo'n bijzondere motor in onze auto's komt te liggen. We blijven grenzen verleggen, qua accutechnologie maar ook wat duurzaamheid betreft. Het zal het eerste jaar worden waarin we met honderd procent duurzame brandstof gaan rijden en niemand weet nog hoe dat gaat lopen, maar dat maakt het juist zo spannend."
"Ik vind dan ook dat alle aandeelhouders dit initiatief echt toe moeten juichen en dat we ervoor moeten zorgen dat deze ontwikkeling ook als serieuze technologische ontwikkeling wordt ontvangen, en niet zozeer op basis van de kansen die deze ontwikkeling mogelijk maakt. Dat is aspect nummer één."
Echter heeft Wolff ook zijn twijfels over de timing van dit idee, want volgens hem gaat de aandacht nu naar het verkeerde onderwerp:
"Aspect nummer twee, dit is een cyclus van vijf jaar. De reglementen blijven al die jaren vrij stabiel. We zijn bezig met constante ontwikkeling, maar om nu al te praten over wat daarna gaat komen... Of het nu een V8 is die we zo leuk vinden, of dat we meer richting de V10 gaan die op de weg wat relevanter is: ik vind het leuk dat we dit soort discussies voeren. Wat voor hybridesysteem een rol kan spelen om ervoor te zorgen dat we beter geluid krijgen, bijvoorbeeld."
"Dat zijn allemaal interessante gesprekken in een levenscyclus van reglementen en dat is het meer dan waard, maar op het moment vind ik het nog te vroeg. Ik vind ook dat we onze boodschap aan de wereld verzwakken als we nu al over toekomstige zaken gaan praten, terwijl het eerste jaar met die nieuwe reglementen nog niet eens is begonnen", sluit hij af.
0 reacties