Tussenrapport F1-teams 2023 deel 1: kruipen of verzuipen bij hekkensluiters

Tussenrapport F1-teams 2023 deel 1: kruipen of verzuipen bij hekkensluiters

door Redactie

Nu de zomerstop in Formule 1 officieel is begonnen, biedt dat ruimte om een tussentijdse optelsom te maken. Anders gezegd: het tussenrapport van de F1-teams en coureurs. We trappen de serie af met de teams die het minste imponeerden en daarmee op een onvoldoende kunnen rekenen.

Tussenrapport F1-teams 2023 - AlphaTauri: 4

‘Never change a winning team’, of in dit geval: blijft bij je leest en probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden. De wens van AlphaTauri om los te komen van de grotere broer Red Bull Racing is inmiddels gestrand, zoals de positie van dé hekkensluiter van F1-teams halverwege 2023 bewijst.

Hoewel er niets mis is met die ambitie, moet je afvragen in hoeverre dat ooit zou werken. Een eigen koers varen, dan wel onder de vlag van Red Bull, in plaats van de kans benutten om in de keuken mee te kijken van Adrian Newey… enige logica dicteert dat het risico nooit zou afwegen tegenover de voordelen. De tijden dat originaliteit in F1 beloond wordt zijn niet helemaal vervlogen weliswaar. Maar met de onbetwiste benchmark als mogelijke leidraad, in de vorm van het hoofdteam dus, heeft AlphaTauri zich des te meer in een die eigen ambities verslikt.

Met drie punten staat AlphaTauri stijf onderaan in het constructeurskampioenschap. Het kledingmerk van Red Bull, dat enige tijd als titelsponsor siert van het satellietteam, is geen succes gebleken en een naamsverandering is aanstaande in 2024.

Onze verdere verwachtingen voor het restant van 2023 zijn behoorlijk laag voor AlphaTauri. De ingeslagen koers afwenden, lees: weer meelopen in de leidende passen van Red Bull Racing, kan pas enigszins in 2024 en volwaardiger in het jaar daarop.

De concurrentie zit voorlopig echter niet stil en met de behoorlijk karige AT04 als basis, inclusief de inherente beperkingen vanwege het budgetplafond, is de hoop op herstel in 2023 nihil.

Een pijnlijk vooruitzicht wel. Eentje waar zelfs de komst van Daniel Ricciardo ten koste van Nyck de Vries weinig aan zal veranderen.

Haas F1: 4

Haas is inmiddels een schim geworden van het veelbelovende debuterende team uit 2016. Voorbij de sporadische stuiptrekkingen, zoals de pole position van Kevin Magnussen, tijdens de verregende kwalificatie van de sprintrace in Brazilië, eind 2022, is er bar weinig positiefs te melden sindsdien.

Nou, voorbij de terugkeer van Nico Hulkenberg dan. Maar waar de Duitser geregeld nog een Q3 tevoorschijn tovert, lukt het Haas óók in 2023 niet om de bandenslijtage tijdens de race in te dammen. Het potentieel van teruggaan naar een rijdersduo, dat middels ervaring de resultaten zou moeten binnenhalen, is onbenut.

Haas moet het na twaalf races stellen met een schamele elf punten. Kijkend naar 2022, toen het Amerikaanse team 37 punten veiligstelde, is de algemene indruk over de vorm van Haas bij het ingaan van de tweede seizoenshelft ronduit treurig te noemen.

En hoe geliefd ook de persoonlijkheid en schuttingtaal van teambaas Guenther Steiner is bij sommige F1-volgers… de beste man kan zich ongetwijfeld met belangrijkere dingen bezighouden, dan de promotie van zijn boek.

Want voorlopig ziet het noodlijdende team onder zijn hoede er precies zo uit, zoals hij ooit in Drive to Survive omschreef: ‘a bunch of f*cking wankers’.

Alfa Romeo-Sauber: 5

Ook bij Alfa Romeo zingen de monteurs de blues. Ware het niet dat het team, dat vanaf volgend jaar weer als Sauber door het leven gaat, wel een eigen toekomst heeft veiliggesteld.

Met Audi als toekomstig motorpartner keert Sauber terug als fabrieksteam. Het is daarbij te hopen dat het niet met zo een sisser afloopt als de soortgelijke samenwerking met BMW.

Maar goed. Voor nu voelt dat nog als verre toekomstmuziek. 2023 oogt in dat opzicht voor Sauber als een tussenjaar: losbreken van het oude, terwijl de toekomst met Audi vorm begint te krijgen.

Met negen punten in de buidel, waarvan een zestal uit de openingsraces (GP Bahrein: 4 punten en bij Australische GP 2 punten), oogt het F1-team verre van imponerend en er is weinig sprake van een stijgende lijn.

En ook hier verwachten wij weinig (tot niets) voor het restant van dit F1-seizoen. En dat is een gemiste kans als je de vergelijking trekt met vorig jaar, toen sloot Alfa Romeo-Sauber het seizoen af als zesde team met 55 punten. Dat het F1-team midden in een transitieperiode zit en vorig jaar het leiderschap van Fred Vasseur is kwijtgeraakt biedt in onze optiek nog enigszins verzachtende omstandigheden, waardoor we het houden bij een vijf als rapportcijfer.

Geef je ongezouten mening

Tot zover het eerste deel van het tussenrapport. Laat je horen of het enigszins botert met jullie eigen oordeel!

Het eerste deel van het tussentijdse rapport van de F1-teams is...

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk