Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt nog eens dat zijn team niet de ontwerpen van anderen probeert te emuleren als zij werken aan het verbeteren van hun SF-23. Datzelfde geldt voor de RB19 van Red Bull, verzekert de Fransman.
Ferrari gaat geen Red Bull kopie maken
Ferrari kwam vorig jaar met de F1-75, kenmerkend om het sidepod-ontwerp en de snelheid over een ronde. Dit jaar kwam de Italiaanse renstal met de SF-23, waarmee ze hoopte om de problemen met bandenslijtage te verhelpen. Charles Leclerc wist in 2022 negen keer poleposition wist te pakken weliswaar, maar wist daarentegen maar drie keer als eerste te finishen.
Ondanks de hoopvolle geluiden uit Maranello - dat de nieuwe auto verbeteringen zou brengen - is de SF-23 een stap terug vergeleken met de auto van vorig jaar. De upgrades moeten houvast bieden, maar Ferrari had ook in Miami niet veel geluk, ondanks dat zij een nieuwe vloer en diffuser mee hadden genomen. Leclerc crashte in het weekend twee maal en Sainz kreeg een tijdstraf voor te hard rijden in de pitstraat.
"Eerlijk gezegd zijn we een beetje te inconsistent tijdens de race. We hadden een goede reis naar de race, maar al met al was het niet genoeg, dus we moeten begrijpen waarom we zo veel op en neer gaan in prestaties tijdens dezelfde race. De upgrades waren OK. Ik denk dat het verhaal van (zondag) meer te maken heeft met bandenmanagement en we moeten duidelijk een stap maken"
'We moeten ons aan ons plan houden'
Toen Vasseur gevraagd werd of het namaken van de Red Bull auto de enige oplossing is voor succes dit seizoen, reageerde hij erop dat dat zeker niet het geval is en dat Ferrari haar eigen ontwikkelingspad blijft volgen. "Ik denk dat het eerst een vergissing zou zijn om te denken dat de prestaties van één enkele aspect van de auto komen - de prestaties komen overal vandaan", onthulde hij met een verwijzing naar het sidepod-ontwerp van Red Bull.
"Aan de top, als je iets moet dupliceren, betekent het dat je altijd te laat bent. Nu met het kostenplafond en het feit dat de ontwikkeling van de auto bijna bevroren is tussen twee seizoenen, is het vrij onmogelijk om iemand te kopiëren. Het betekent dat we ons aan ons plan moeten houden en moeten proberen ons platform te ontwikkelen"
Als laatste werd gevraagd waar Red Bull in hun voordeel is, daar gaf hij het volgende antwoord nog op: "Ik denk ik dat ze een behoorlijk voordeel hebben met de DRS. Wij moeten dit begrijpen en beter doen, dat is zeker. Het feit dat de auto [RB19] ook stabieler is, geeft, denk ik, een voordeel op het gebied van aero-stabiliteit. Maar het is niet [door] het kopiëren van de Red Bull dat we verder komen", aldus Vasseur.
0 reacties