Vanaf 2026 worden er nieuwe reglementen doorgevoerd in de Formule 1. Er zal een nieuwe generatie aan auto’s komen die moeten voldoen aan allerlei eisen. Ondanks dat de FIA met de afronding bezig is van de regels, is er bekend gemaakt dat ze een aantal dingen willen heroverwegen. Men zou meer aandacht willen besteden aan de aero-elementen van de bolide, maar Red Bull Racing-coureur Max Verstappen is het hier niet mee eens. De Nederlander ziet liever het gewicht van zijn auto lichter worden.
Om de auto’s voorhand door te ontwikkelen, worden er veel testen gedaan in de simulator, maar de laatste ontdekkingen hebben mogelijk invloed hebben op het nieuwe reglement.
Gedurende het onderzoek is men tot de conclusie gekomen dat zowel de achtervleugel als de voorvleugel beweegbare elementen moeten zijn; beide verstelbaar om de aerodynamische efficiëntie te vergroten.
Het risico van deze bewegingen is echter dat de wagen kan gaan draaien en de coureurs de controle verliezen.
Terwijl de FIA zich meer wil richten op de actieve aero-elementen zou Verstappen het verstandiger vinden om de auto’s lichter te maken. Dit zou namelijk meer verbetering opleveringen, vanwege de toenemende behendigheid.
“Met het potentieel zoals actieve aerodynamica weet ik niet zeker of we die kant op moeten gaan, maar daar lijkt het op dit moment wel op. Hopelijk kunnen we al dit soort zaken optimaliseren.
Voor mij is het belangrijker om gewoon te proberen het gewicht van de auto’s te bestrijden en dat te optimaliseren in plaats van al die hulpmiddelen en trucjes om het inhalen of volgen te vergemakkelijken. Er moeten andere manieren zijn om het te doen.”
'Dit is tevens zo belangrijk'
Ferrari-coureur Carlos Sainz sluit zich aan bij de Nederlander en vindt alles te veel te ingewikkeld worden. Deze beslissingen over de aerodynamica zijn volgens hem een gevolg van de nieuwe technische reglementen die zullen komen.
Net als Verstappen vindt hij de huidige auto’s te ‘groot en te zwaar’ en persoonlijk zou dat het eerste zijn dat hij zou veranderen. Daarnaast zou de 29-jarige het ook waarderen als de veiligheid van de coureurs wordt bevorderd. Niet alleen door de auto veiliger te maken, maar ook de circuits.
Zelf denkt Sainz dat het in de toekomst rommelig zal worden met de auto, maar hij wil nog niet te hard spreken over de keuzes van de FIA: “Hoe dan ook, tot we ze proberen, is het oneerlijk om de wijziging van de regelgeving te bekritiseren of te steunen.”
0 reacties