De performance director van Aston Martin, Tom McCullough, beweert dat de vloer van RB19-auto van Red Bull 'conceptueel niet heel veel verschillen' als die van de AMR23, de auto van Aston Martin. Volgens hem waren de onthullingen van de vloer wel interessant, maar zet dat team het niet aan tot het heroverwegen van hun ontwerp.
Vloer Red Bull onthuld na crash Pérez in Monaco
Twee weken terug werd de vloer van de RB19 per ongeluk onthuld. Sergio Pérez crashte in Q1 van de kwalificatie in Monaco, waarna zijn wagen door een hijskraan werd opgetild. Onbedoeld werd zo de vloer zichtbaar, wat natuurlijk een gouden bron van informatie is voor de concurrentie, die alles op alles zetten om Red Bull minder dominant te krijgen.
Het uitlekken van die foto's zorgt wellicht voor wat veranderende ontwerpstrategieën. Mercedes heeft al aangegeven de vloer goed te gaan bestuderen. Paul Monaghan, hoofdingenieur, van Red Bull Racing vertelde eerder al dat het zeker niet ideaal is dat er foto's van de vloer zijn uitgelekt, maar dat het nu eenmaal zo is. Bovendien verwacht hij, als de concurrentie daadwerkelijk iets met de informatie gaat doen, dat in Japan het effect pas goed te zien zal zijn. De GP op het circuit van Suzuka is 24 september.
Zowel teambaas Christian Horner als adviseur Helmut Marko gaven eerder al aan het onbeleefd te vinden, maar beweren ook dat er voor de concurrentie meer nodig is dan alleen foto's van de vloer.
McCullough: 'Vloer verschilt conceptueel gezien niet zoveel met die van ons'
McCullough beweert dat de vloer het team niet aanzet tot heroverwegingen rondom het ontwerp. "Het is altijd interessant om zulke foto's te zien, maar uiteindelijk heb je je eigen ontwikkeltools, windtunnel en CFD-uren", zo zegt de Brit.
"Je probeert ten alle tijde om je onderdelen te flowstructuren, en om je downforce en efficiëntie en dergelijken te verbeteren. Zo interessant om naar te kijken, maar ik denk conceptueel niet enorm anders. Dus het is gewoon interessanter, zou ik zeggen", aldus McCullough.
0 reacties