Christian Horner maakt zich geen zorgen over de onthulling van het vloerontwerp van Red Bull aan concurrerende Formule 1-teams tijdens de Grand Prix van Monaco en benadrukt dat dit een normaal verschijnsel is in de sport.
Horner: weinig zorgen na onthulling vloer RB19 in Monaco door kraan
De teams hechten veel waarde aan de geheimhouding rond het ontwerp van de vloeren. Waar normaliter de downforce voornamelijk op de auto gegenereerd werd, is die taak grotendeels door de vloer overgenomen sinds de terugkeer van ground-effect downforce in F1 in 2022.
Bij zowel Mercedes als Red Bull werd het ontwerp in de loop van het weekend in Monaco onthuld. Van de W14 van Lewis Hamilton werd het onderstel getoond toen het door een kraan werd opgetild na zijn crash tijdens de laatste training. Ook de crash van Sergio Perez tijdens de kwalificatie legde de bodem van de RB19 bloot aan fotografen en concurrerende teams.
Gevraagd naar zijn bezorgdheid over het onthullen van de geheimen van de Red Bull-vloer, antwoordde Horner gekscherend: "Het is erg onbeleefd om in de rokken van mensen te ‘kijken. Het was dit weekend een beetje een ‘show and tell’ voor alle teams. Iedereen is wel eens in de lucht geweest. Dus het is voor iedereen hetzelfde."
Of de concurrentie daarmee zoveel nieuws ontdekt heeft, is echter discutabel. Volgens Horner is het een standaardpraktijk voor teams om naar inlichtingen te streven en informatie te verzamelen over hun concurrenten. De auto hoeft blijkbaar niet eens aan een kraan te hangen om een beter beeld van de vloer te verschaffen: "Ik had niet gedacht dat het de eerste foto van de vloer is. Het is waarschijnlijk de eerste keer dat hij aan een kraan hangt. Maar alle teams streven altijd naar die kennis", aldus de teambaas.
Volgens Ted Kravitz is het door de onthulling weer eens duidelijk dat Red Bull Racing mijlen voorloopt op de concurrentie op aerodynamisch vlak.
0 reacties