Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt dat de budgetcap niet het grootste probleem is gebleken in het doorontwikkelen van de W13. De auto kampte met zulke fundamentele gebreken dat meer geld er tegenaan kunnen gooien niet voldoende zou hebben geholpen.
Wolff: W13 zelf dooddoener in 2022 niet de budgetcap
Mercedes, zo ongeveer het team met het grootste budget in de eerdere seizoenen, heeft flink moeten terugschalen om het stapsgewijs ingevoerde budgetplafond te kunnen bolwerken.
Toch denkt Wolff dat het financiële plaatje niet het struikelblok is geweest in 2022.
"Het zou geen verschil hebben gemaakt", verklaarde Wolff in de podcast F1 Beyond the Grid op de vraag ‘of Mercedes extra middelen had kunnen gebruiken in verband met het budgetplafond’. "Het ontbreekt ons niet aan vermogen of hulpmiddelen”, gaf Wolff als tegenargument.
Meer budget is natuurlijk fijn, maar volgens Wolff wordt daarmee een lastige auto niet opeens een zoveel makkelijker verhaal. Het tackelen van de onderliggende problemen is niet enkel een kwestie van geld, maar ook beschikbare tijd: "Het was meer dat we laag voor laag moesten afpellen om bij de kern van het probleem te komen - het zou niets veranderd hebben.”
Uiteindelijk is door de porpoising niet alles uit de ontwikkeling van de W13 gehaald: "We geloven dat we het onderliggende probleem van het stuiteren hebben opgelost, maar niet alles wat gedaan kon worden was aan de auto van 2022 ook gedaan."
"Het wordt volgend jaar makkelijker, we veranderen een deel van de architectuur en de lay-out van de auto - dat zou ons in de goede richting moeten helpen”, besluit Wolff met zekerheid.
Een kritische zelfreflectie, winnen óf verliezen, het blijft voor Wolff de optimale benadering: "Maar met deze nieuwe reglementen leg je soms een probleem bloot, en dan besef je dat er een ander probleem onder zat. We moeten nederig zijn en niet het gevoel hebben dat we recht hebben op deelname aan het kampioenschap en meteen kunnen winnen”, aldus Toto.
0 reacties