De meeste mensen waren op de hoogte dat er tijdens de afgelopen Grand Prix in Azerbeidzjan getest werd met een nieuw sprintformat. Hoewel dit nieuwe sprintformat volgens velen niet al te interessant was, vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff dat we het nog niet mogen afschrijven.
Wolff ziet dat team moeite heeft met veranderend format
Mercedes staat op dit moment derde in het constructeurskampioenschap, achter Red Bull en Aston Martin. Waar Lewis Hamilton een redelijk raceweekend leek te hebben, was het voor Russell een GP om redelijk snel te vergeten. De Brit wist niet te schitteren en moest de hoofdrace van een elfde plek starten. Ongeluk of overmacht? Mercedes is aan het terugvechten na de slechte start van het seizoen. Ook Toto Wolff ziet dat het team een ontwikkeling doorgaat.
Sprinten blijkt momenteel niet het sterkste punt te zijn van Mercedes, zo ziet ook de Mercedes-teambaas. “Ik denk dat we nu niet kunnen zeggen dat we in de verkeerde richting zijn gestapt met dit format. We zouden ons juist moeten afvragen: waarom was het niet interessant om naar te kijken, zodat we dan na kunnen denken over een oplossing.”
Door het ingaan van het nieuwe sprintformat was er maar één vrije training. Die vrije training is dan super belangrijk voor het afstellen van de juiste set-up. Na de kwalificatie gaan namelijk de parc fermé regels in. Dan is het belangrijk dat de set-up klopt, want als je je set-up verandert na de kwalificatie, moet je volgens de regels van de FIA vanuit de pitsstraat starten. Wolff zag dat zijn team moeite had met de switch van twee naar één vrije training.
“De set-up die we hebben gebruikt was verre van de optimale set-up. Het moment dat we dit realiseerden, was het al te laat, want toen gingen de parc fermé regels in.” De volgende sprintrace is pas op 1 juli in Oostenrijk. Genoeg tijd voor de teams om zich voor te bereiden op de volgende sprint.
0 reacties