Waarom Bahrain International Circuit een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
Bahrain International Circuit is sinds 2004 de vaste basis voor de GP Bahrein. Het werd daarmee de allereerste GP in het Midden-Oosten. Een modern race-circuit waar diverse raceklassen, zoals de FIA World Endurance Championship (WEC) en de Formule 3, een kampioenschapsronde volbrengen.
De unieke omstandigheden waarin de race jaarlijks plaatsvindt, zijn typerend. Vanwege de hoge dagtemperaturen in Bahrein wordt de Bahreinse GP in de avond gereden. In de praktijk betekent het dat de teams rekening moeten houden met hoge, maar dalende temperaturen. Ook de wind kan tussendoor parten spelen met de balans van de auto.
Bijzonderheden rondom de Bahreinse Grand Prix
Het 5,412 kilometer lange circuit in Sakhir bevindt zich in het midden van een woestijn. Dat bood bij de bouw ervan een uitdaging: hoe houd je dat zand zoveel mogelijk van de baan? De oplossing voorhand? De flinke uitloopstroken rondom het circuit bevorderen niet enkel de veiligheid, ze houden ook het zand deels weg. De omgeving wordt daarnaast ook voorzien van een plakkend laagje waarop de zanddeeltjes achterblijven.
Het Bahrain International Circuit behoort tot de veiligste circuits van de wereld volgens de FIA. In 2007 werd daar een heuse ‘FIA Institute Centre of Excellence award’ voor toegekend. De vaste locatie van de GP van Bahrein beschikt namelijk over uitstekende medische faciliteiten, kundig personeel en hanteert een hoge standaard van onderhoud.
Dingen die Bahrain International Circuit typeren
Bahrain International Circuit is een ontwerp van de Duitse architect Hermann Tilke. De bekende ontwerper is de bedenker van circuits als Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, evenals de Circuit of the Americas, nabij Austin. De bouw van het circuit kostte omgerekend 150 miljoen dollar. Er zijn zes verschillende lay-outs, waaronder een ovaal, waarop getest wordt, evenals een asfaltstrook voor dragracen.
Het vijftien bochten tellende Grand Prix-circuit van Bahrein staat bekend als snel. Dat komt ook door de drie rechte stukken, met een lengte van een kilometer of meer. Ondanks een paar scherpe bochten, zoals de eerste, achtste en tiende bocht, gaat het hier rap in een moderne Formule 1-auto die een berg aan downforce genereert.
0 reacties