Max Verstappen, drievoudig wereldkampioen in F1, heeft het debat rondom het superlicentie-puntensysteem van de FIA aangewakkerd. Volgens de Red Bull-coureur zou dit systeem nog jonge, maar voldoende talentvolle coureurs kunnen beperken.
Verstappen laatste uitzondering als 'minderjarige' in Formule 1
Dit puntensysteem, dat in 2016 werd geïntroduceerd in reactie op de bliksemsnelle opkomst van Verstappen in de F1, vereist dat coureurs 40 punten verzamelen voordat ze mogen deelnemen aan een Grand Prix.
Het debuut van Verstappen in F1, destijds zeventien jaar oud, ging gepaard met enige controverse. Een aantal van de zogenaamde ‘pundits’ trok in twijfel of een zeventienjarige er echt fysiek klaar voor kon zijn.
En als Verstappen dan af en toe over de scheef ging in zijn ontgroeningsjaar. Zoals, toen hij met Grosjean in Monaco (2025) crashte, werd zijn leeftijd dan ook vaak als argument aangehaald.
Verstappen pareerde de kritiek echter met een klinkend debuutjaar en werd de jongste coureur die een punt scoorde, de jongste op het podium en de jongste die een race won.
'Houdt niet tegen waar het voor is bedoeld'
De Red Bull-coureur heeft zijn gevoelens duidelijk gemaakt: hij is geen fan. In een recent interview met Nederlandse media uitte hij zijn zorgen over het systeem dat jong talent zou kunnen belemmeren: "Die regel is natuurlijk ingevoerd vanwege mij, (maar) uiteindelijk houdt het niet tegen waar het voor bedoeld is."
Verstappen doelt niet specifiek op ene Kimi Antonelli van Mercedes, maar op capabel opkomend talent in het algemeen: "Dit kan sommige talenten ervan weerhouden om snel in de Formule 1 te komen, omdat ze eerst die 40 punten moeten verzamelen."
De Nederlander benadrukt zijn standpunt: "Ik ben er geen grote fan van, van dit hele systeem. De FIA vindt het goed, maar ik heb het liever niet. Als iemand 17 of 18 jaar oud is en misschien 20 punten heeft, maar als hij heel snel is, waarom kan hij dan niet in de Formule 1 komen?", klonk het.
0 reacties