Biografie F1-coureur Pierre Gasly - het beste dat plan B van Red Bull Racing kan bieden
Pierre Gasly is een Franse F1-coureur die onder contract staat bij Scuderia AlphaTauri tot eind 2023, het satellietteam van Red Bull Racing. Pierre is bij AlphaTauri de teamgenoot van de Japanner Yuki Tsunoda. Gasly debuteerde in 2017 bij de Grand Prix van Maleisië, toen het team nog bekendstond als Scuderia Toro Rosso.
In 2019 promoveerde Gasly naar de hoofdmacht van Red Bull. Later dat seizoen, bij de Belgische GP, werd Gasly teruggezet naar Toro Rosso - ruilend van plek met Alex Albon. Gasly heeft sindsdien zijn waarde bewezen, in datzelfde jaar finishte Gasly als tweede bij de GP van Brazilië. Ook won de Fransman in 2020 de Italiaanse GP.
Wie is Pierre Gasly?
Pierre Gasly werd op 7 februari 1996 geboren in Rouen, Frankrijk. Pierre is de zoon van Jean Jacques Gasly en moeder Pascale. De familie heeft een langlopende connectie met motorsport. De grootvader van Pierre kartte, terwijl zijn grootmoeder zelfs kampioene was. Vader Jean Jacques kwam zelf uit in uiteenlopende disciplines, zoals rally, karting en langeafstandsracen.
Hoe Pierre Gasly via karten en single-seaters in F1 terechtkwam
Gasly kwam voor het eerst in aanraking met karten toen hij zes was. Pierre debuteerde in 2005, hij was toen tien jaar oud. Pierre eindigde als vijftiende in het Franse Minime Kampioenschap van 2006. In het jaar daarop verbeterde hij dat resultaat met een vierde plek in de eindstand, dit keer in de iets hogere Kadet-klasse.
In de periode tussen 2008 en 2010 was Gasly geregeld competitief, met als hoogtepunt tweede bij het CIK-FIA Europeens Kampioenschap (KF3). In 2011 maakte Gasly de overstap naar single-seaters Daar liet de Fransman zich direct gelden: Gasly werd derde in het Franse Formule 4-kampioenschap, met vier overwinningen en zeven podiumplekken uit veertien races.
In 2012 en 2013 legde Gasly de focus volledig op de Formule Renault 2.0. Het laatste seizoen in de Europcup werd afgesloten met een titel. Gasly bleef in dat kampioenschap coureurs voor als Oliver Rowland, Esteban Ocon, en Nyck de Vries.
Pierre Gasly promoveert via GP2 en Japanse Super Formula naar F1
Gasly kreeg in 2014 alvast een voorproefje van GP2, maar kwam niet aan scoren tijdens die zes races. Ook reed hij dat jaar fulltime in de Formula Renault 3,5 Series, in dat kampioenschap werd hij tweede. In 2015 mocht de Fransman al bij Red Bull Racing aan de slag als testcoureur. Evenals nog een jaar GP2. Gasly sloot af als achtste in de ranglijst, met vier podiumplekken en drie pole positions.
In 2016 studeerde Gasly af in de klasse die lang bekendstond als het voorportaal van F1. Met Prema Racing won Gasly de GP2-titel. Hij versloeg daarbij teamgenoot Antonio Giovinazzi. Voor Red Bull-teamadviseur was dat nog niet voldoende om Gasly naar Toro Rosso te promoveren. De Fransman werd door Red Bull gestald in de Japanse Super Formula. Een competitief kampioenschap waarin Gasly in zijn eerste en enige seizoen (2017) de titel nipt misliep.
Hoe ook Gasly het uiteindelijk ook niet waarmaakte bij Red Bull Racing
Gasly timmerde hard aan de weg, overtuigd van zijn kaliber; dat hij in het eerste team van Red Bull thuishoorde. De Franse F1-coureur reed geregeld aan de voorkant van de middenmoot, finishte meerdere keren op de vierde en vijfde plek.
Toen de promotie naar Red Bull eindelijk kwam eind 2018 - versneld door het plotse vertrek van Daniel Ricciardo naar Renault, kwam die droom van Gasly deels uit. Hij kreeg een half seizoen de kans, maar maakte het niet waar naast Max Verstappen. Verre van zelfs, halverwege het seizoen had Verstappen bijna drie keer zoveel punten als Gasly.
Pierre Gasly blijft in ieder geval tot eind 2023 bij AlphaTauri, in essentie als back-up van Red Bull Racing. Voor Red Bull is de Fransman nog steeds een prima vervanger van Serio Perez. De Mexicaanse teamgenoot van Verstappen staat daardoor op scherp in zekere zin - net als Gasly dus. Een harde realiteit, waarbij de twee coureurs elkaar afdekken. Hoe dan ook: voor Red Bull als team is deze aanpak juist een groot voordeel.
0 reacties