Twee F1-teams voeren gedwongen wijzigingen door na aangescherpte FIA-regel

Twee F1-teams voeren gedwongen wijzigingen door na aangescherpte FIA-regel

door Resham Ajodhia

De FIA kwam afgelopen week met een nieuwe regelgeving, gericht op het fenomeen van flexibele achtervleugels. De nieuwe regel, die wordt ingevoerd vanaf de Grand Prix van China, beperkte de maximale grootte van de opening van de achtervleugel tot 0,5 millimeter, met een eenmalige tolerantie van 0,25 millimeter. Het doel? Het verdwijnen van de beruchte mini-DRS, waarbij de achtervleugel van de auto onbedoeld of op strategische wijze meer beweegt dan toegestaan.

Welke teams werden getroffen?

De vraag was natuurlijk welke teams getroffen zouden worden door deze regelwijziging, en het antwoord is inmiddels duidelijk. Zowel Alpine als Haas moesten gedwongen wijzigingen aanbrengen om te voldoen aan de nieuwe eisen van de FIA. Het was een race tegen de klok voor beide teams om hun auto's in lijn te brengen met de aangescherpte regels voor de Chinese Grand Prix.

Alpine moet aanpassen onder tijdsdruk

Alpine was een van de eerste teams die meldde dat ze moesten aanpassen. Racing Director Dave Greenwood verklaarde dat de veranderingen noodzakelijk waren, maar dat het werk in de fabriek tijdsdruk met zich meebracht. “We hebben wat werk moeten doen in de fabriek, maar dat is vrij normaal wanneer een regel en een toelaatbare opening verandert. We moesten controleren of we aan de nieuwe eisen konden voldoen. Er was werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat we aan de regels voldoen, maar dat is inmiddels gedaan,” aldus Greenwood. Hij gaf aan dat het geen "revolutionaire" veranderingen waren, maar eerder een noodzaak.

Haas: kleine aanpassingen, geen grote veranderingen

Ook Haas-teambaas Ayao Komatsu bevestigde dat het team geen ingrijpende veranderingen hoefde door te voeren aan het ontwerp van de vleugel, maar dat er mogelijk wel aanpassingen moesten worden gemaakt in de manier waarop de vleugel werd afgesteld. Dit toont aan dat de wijziging van de regel toch invloed heeft op de afstelling van de auto's, zelfs als het ontwerp zelf niet wordt aangetast.

McLaren ontkent wijzigingen

Interessant genoeg ontkende McLaren, een team dat veelvuldig in de schijnwerpers stond, dat zij gedwongen wijzigingen moesten doorvoeren. Dit wijst erop dat het team, ondanks de veranderingen, geen problemen ondervond met de nieuwe regeltjes.

Voor Alpine en Haas was het een race tegen de klok, maar uiteindelijk konden ze hun auto's op tijd aanpassen om te voldoen aan de aangescherpte regelgeving. Toch blijft het afwachten of deze veranderingen op lange termijn impact zullen hebben op hun prestaties, vooral met het mini-DRS effect dat nu officieel niet meer mag voorkomen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk