Het is de hoogste tijd om de glazen bol af te stoffen en in de toekomst te gluren. Reinste onzin natuurlijk... maar laten we het toch proberen. Dit is onze voorspelling over hoe het in de Formule 1 van 2023 er mogelijk aan toegaat!
De staart van het veld
Met pijn in het hart komt voornamelijk één naam opdoemen als hekkensluiter. Jawel, Williams. Het team eindigde ook in 2022 als laatste van de constructeurs. En we verwachten geen wonderen in 2023. Eerder het tegenovergestelde eigenlijk.
Sinds dat Amerikaanse investeringsmaatschappij Dorilton Capital het team in handen heeft, is de situatie enigszins verbeterd. Of ja. Het is minder uitzichtloos dan voorheen. Voldoende? Verre van. Qua achterstand op aerodynamisch vlak is het gat nog steeds groot. Te groot om te dichten in 2023.
En dan nog de recente beslissingen: Dat Nicholas Latifi vertrekt is een plus. Maar de push om een Amerikaan in de auto te zetten... niets tegen Logan Sargeant, verdient om te beginnen met een schone lei. Toch rolt hij de sport binnen zoals zijn voorganger: dankzij een zak geld.
Heel mooi voor de Amerikaanse sponsoren die straks komen opdraven. Echter, marketingdoelen afvinken maakt de auto niet sneller. De investering moet terugverdient eerst, die indruk geeft de besluitvorming van de huidige eigenaren.
Het vertrek van Jost Capito. Geheel toevallig...? Niet echt. De beste man leeft voor het racen, niet het gedoe eromheen. Het is gissen wie zogenaamd de trekker overhaalde. Maar het feit staat en voorspelt niets goeds. Zo een plots vertrek is voor de stabiliteit en continuïteit nog steeds funest.
Het kop van middenveld
Alpine, het vierde team van 2022. Ze maken een eigen motor en kunnen die naadloos doen passen in chassis. Dat gaat echt meewegen. Het rijdersduo is solide en zal elkaar tot het uiterste pushen om te zien wie de betere coureur is in dezelfde auto.
Daarachter zal het gaan tussen Aston Martin en McLaren. Lastig kiezen. De komst van Fernando Alonso is een flinke morele boost voor het eerste team. Maar toch lijkt McLaren iets beter af. Niet enkel vanwege Lando Norris. De verwachting is dat nieuwkomer Oscar Piastri niet lang nodig heeft, totdat hij op snelheid is.
Hopen doe je... afijn. Wij zouden daartussen (of minstens daarachter) AlphaTauri zien. Nyck de Vries gaat verrassen! En dat zal iedereen motiveren, ook Yuki Tsunoda. AlphaTauri is een merk op zich tegenwoordig. En het moet beter, zoals Helmut Marko recent optekende. Met de onbenutte potentie uit 2022 als argument... AlphaTauri hoort gewoon niet thuis op de negende plek; verre van verloren is die potentie niet.
Het gevecht van voren
Een inkopper. De driestrijd tussen Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari. De drie topteams komen dichter bij elkaar. Ferrari zet ongetwijfeld een sterke stap met de verbeterde motor. En de comeback van Mercedes in tweede seizoenshelft... spreekt voor zich. De laatstgenoemde ziet er iets beter uit als de uitdager.
Red Bull blijft toch de favoriet, in ieder geval voor de rijderstitel. Met tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen in de auto hoeft je daar niet lang over na te denken.
Daarbij is het aannemelijker dat hij zijn derde wereldtitel wint, dan dat de energiedrankjesfabrikant er nog een constructeurstitel aan vastplakt.
Waarom? Sergio Perez zal het moeilijker krijgen, zodra de rivalen meer aansluiten. Zo groot is het gat richting Verstappen nou eenmaal. En dat verandert niet. Red Bull moet incasseren door de aero-straf en Checo zal dat als eerste voelen zogezegd.
Nee, de voornaamste titeluitdagers in 2023: George Russell en daarna Charles Leclerc. Geen Lewis Hamilton? Geheel kun je dat niet uitsluiten. Maar zou geld eerder inzetten op Russell. Waar Lewis op zijn leeftijd tegen een zogenaamd plateau aankijkt, is Russell degene met meer potentieel. Dat Hamilton het bij kan benen in 2023 met vorig seizoen in achterhoofd? Waarschijnlijk niet.
En de rest
De ontbrekende namen hierboven: Alfa Romeo en Haas F1. In geval van beide geen hoge verwachtingen. Tenzij die Ferrari-motor echt gaan vlammen (niet letterlijk!)
Alfa Romeo (eigenlijk Sauber en vanaf 2024 Audi) ziet Frédéric Vasseur vertrekken naar Ferrari, maar heeft wel Andreas Seidl als CEO gestrikt. Lang verhaal kort: de vruchten daarvan zijn nog toekomstmuziek. Het rijdersduo is best OK overigens, maar het team zal de focus weer naar het langere termijn verleggen. Dat vergt offers in 2023.
En dat Nico Hulkenberg Mick Schumacher vervangt: stabiliteit voor Haas. Maar of dat de auto opeens volgend seizoen zoveel sneller maakt? Sorry Gunther, maar wij denken van niet.
Nou, lekker gissen allemaal, he. We hadden liever in de ‘keukens’ van teams gekeken zogezegd - wie niet. We weten het ook niet, hoor. Al lijkt de overgang naar 2023, met grotendeels dezelfde technische reglementen in verschiet, de indruk te geven dat er niet veel verandert aan de rangorde.
Ieder zijn mening uiteindelijk! Wat denken jullie?
0 reacties