Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjaan viel het voor het eerst op: de mini-DRS in de achtervleugel van McLaren. Een kleine gleuf die groter werd als de snelheid van de McLaren ook groter werd. Het zorgt voor een mini-DRS effect en dus voor meer snelheid op het rechte stuk. De FIA is hier destijds al op gaan letten, maar nu lijkt het terug te zijn en gaat de FIA er ook weer strakker op letten.
In beeld in Bahrein
Tijdens de wintertest in Bahrein viel er weer het één en ander op aan de achtervleugels van verschillende teams. Bij Mercedes was de flexibiliteit van de achtervleugel duidelijk te zien op de camera die achterop de auto gemonteerd zit. Deze vleugel boog op het rechte stuk bijzonder ver naar achter. Bij andere teams waren het weer kleine gleuven die openden die aan de mini-DRS deden denken.
Ondanks de pogingen van de FIA om dit tegen te gaan, spelen de teams toch nog steeds met hun achtervleugels in een grijs gebied van de regels. Pierre Waché vertelt tegen The Race dat hij ziet dat het weer een terugkerend onderwerp gaat zijn: "Het gaat nog steeds door, ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds bezig zijn met dat mini-DRS-gedoe."
Het is niet alleen bij Red Bull opgevallen, ook de FIA heeft gezien dat er strenger op gecontroleerd moet worden en dat gaan ze dan ook doen. Ze hebben bij de teams aangekondigd dat er in de auto's ruimte gemaakt zal moeten worden om om camera's te installeren. Met deze camera's zullen ze de bewegingen in de achtervleugels strak in de gaten gaan houden. Dit, in combinatie met referentiestickers op de vleugels, zullen ze gebruiken om beter te begrijpen hoe de achtervleugels zich op hoge snelheid gedragen. Op basis hiervan zullen ze kijken of hier nieuwe reglementen of testen voor moeten worden opgezet.
Deze situatie lijkt op wat de FIA al aan het doen is met de voorvleugels. Ook hier werden de grijze gebieden van de reglementen ontdekt met flexibele onderdelen. Wie gaat de gevolgen van deze nieuwe controles het meeste voelen?
0 reacties