De topontwerper van de Formule 1, Adrian Newey, heeft zijn bezorgdheid geuit over een onbedoeld gevolg van het kostenplafond dat in 2021 wordt ingevoerd. Hoewel het doel is om een gelijker speelveld te creëren en de uitgaven onder controle te houden, is Newey van mening dat het het vermogen van de sport om technisch toptalent aan te trekken onvermijdelijk belemmerd wordt.
Het kostenplafond beperkt de uitgaven van de teams aan de ontwikkeling van de auto. Binnen dat kostenplafond vallen ook de personeelskosten. Hoewel het bedrag is aangepast vanwege inflatie en andere factoren, beweert Newey dat F1-teams niet meer dezelfde vergoedingen kunnen bieden aan talentvolle ingenieurs: "Vroeger was Formule 1 de best betaalde ingenieursdiscipline," vertelde de techneut aan RacingNews365.
Newey: F1 niet meer de standaard vanwege budgetplafond
"Nu, met het kostenplafond en de concurrentie van goedbetaalde tech-startups, hebben we moeite om de slimste jonge afgestudeerden aan te trekken", aldus de Britse CTO van Red Bull Racing.
Newey vreest het langetermijneffect hiervan op de innovatie: "We verliezen talent aan andere sectoren. Dit maakt het moeilijk om de beste ingenieurs aan te trekken en dwingt ons om te vertrouwen op passie in plaats van alleen salaris."
Hoewel er geen directe wijzigingen in de kostenplafonds zijn gepland, zijn er wel gesprekken gaande tussen de teams en de FIA.
Het is de moeite waard om op te merken dat de limiet ook voor financiële stabiliteit heeft gezorgd, waardoor teams winstgevender konden worden.
Of er een oplossing gevonden kan worden om deze zorgen weg te nemen, valt nog te bezien.
0 reacties