Martin Brundle: ‘Mercedes heeft strijd om beste motor in F1 verloren’

Martin Brundle: ‘Mercedes heeft strijd om beste motor in F1 verloren’

door Michael Janiec

Martin Brundle heeft uitgebreid de situatie van het F1-team van Mercedes bekeken en kan daar enkele conclusies uit trekken. Het weglopen van talent is de oorzaak van de problemen waar het ooit zo dominante team nu mee te kampen heeft. Met name op motorisch vlak zou het fabrieksteam op de blaren moeten zitten daardoor.

Brundle ziet Mercedes terrein verliezen door weglopen personeel

En dan nog de ontnuchtering na jarenlang vliegen aan de top. Juist die prestatiedruk is een last nu die niet zomaar afgeschud wordt, vertelt de voormalig F1-coureur in zijn column namens Sky Sports: “Het lijkt mij dat Mercedes in 2022 de verkeerde kant op is gegaan en weigert om te keren”, begint Brundle. “Zelfs Lewis en Toto uitten openlijk hun teleurstelling op bepaalde punten van het weekend, en normaal gesproken zingen ze alleen maar de loftrompet over de teams in Brackley en Brixworth. Het moet nu wel gespannen zijn bij het team; de kwaliteit is er, het heeft alleen richting en zuurstof nodig om de hoofden te kalmeren.”

“Hamilton vindt dat hij het beste uit zijn Mercedes heeft gehaald door als vijfde te eindigen en hij erkent dat ze hun prestaties moeten verbeteren als ze naar voren willen komen. Ze hebben de Mercedes vorig seizoen dogmatisch in een laat winnende auto veranderd, maar ik zie of hoor niet dat ze zin hebben in nog zo'n jaar.”

Martin Brundle

'Krachtbron Mercedes niet meer de maatstaf'

Brundle weet wel waar het gif zit. De angel ervan gaat al enige tijd terug: “In de beginfase van het hybride tijdperk hadden ze zo'n enorm dominante krachtbron - dat hebben ze nu niet meer. Toen de tijd rijp was om de krachtbronnen te verbeteren, hebben ze verloren. Ze hebben ook belangrijke mensen verloren, zoals Andy Cowell, James Vowles en anderen, en James Allison is momenteel ook elders actief. Het resterende talent is immens, maar het is nog niet gegroeid.”

Een ommekeer door er miljoenen tegenaan te gooien? Volgens de analist is dat tegenwoordig geen optie meer: “En voordat je de filosofie en architectuur van een Formule 1-auto verandert, moet je begrijpen wat je wilt en waar je naartoe wilt, wat vooral moeilijk is in het budgetplafond-tijdperk met 23 Grands Prix in een seizoen”, aldus Brundle.

Lewis Hamilton denkt er het zijne van en concludeert dat zijn team onvoldoende naar de feedback geluisterd heeft van vorig jaar.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk