In 2026 gaan de reglementen binnen Formule 1 op de schop. Het chassis van een Formule 1-auto gaat op de schop, en ook de motoren gaan er vanaf volgend jaar anders uitzien en werken. Christian Horner maakt zich grote zorgen over een bepaald aspect van de auto's van 2026: het gewicht.
Kolossaal probleem
Het gewicht van Formule 1-auto's is al langer een probleem. Doordat de auto's zo zwaar zijn, worden ze logger en is het erg lastig om met een moderne Formule 1-auto een inhaalactie in te zetten. Dat is iets wat vanaf volgend jaar deels opgelost moet worden. Dan gaat het minimale gewicht van de auto's omlaag. Waar de auto's nu nog minimaal 800 moeten wegen, is dat vanaf volgend jaar 724 kilo. In theorie is dat goed nieuws, behalve voor de teams die de auto's daadwerkelijk moeten gaan bouwen. Christian Horner denkt dat het een haast onmogelijke, en vooral erg dure uitdaging gaat worden om de auto's vanaf volgend jaar op gewicht te krijgen.
Tegenover de verzamelde media spreekt Christian Horner zijn zorgen uit over het nieuwe streefgewicht voor 2026. "Er is zomaar een getal uit de lucht gegrepen voor het autogewicht. We hebben motoren die aanzienlijk zwaarder zijn, terwijl het toegestane minimumgewicht van de auto juist omlaag is gegaan, dus het wordt een enorme uitdaging voor elk team om daaraan te voldoen."
"Gewicht besparen kost kolossaal veel geld. Er werd gesproken over het invoeren van stalen skid blocks, maar misschien zou dat betekenen dat je 5 kilo aan het minimumgewicht moet toevoegen. Maar goed, het is zoals het is, en het geldt voor iedereen. Teams zullen keuzes moeten maken om het gewicht te halen, want gewicht betekent gratis rondetijd. Elke 10 kilo scheelt zo’n 0,35 seconden, maar het zal voor alle teams erg lastig worden om het minimumgewicht te halen."
Ook Toto Wolff ziet in dat het moeilijk gaat worden. Maar hij ziet dat het hetzelfde is voor iedereen en ook dat het een goede ontwikkeling is voor de sport om de auto's lichter te maken. "Zoals Christian zei, maak je als team keuzes. Hoeveel rondetijd koppel je aan gewicht en ballast? Waar wil je besparen? Je zou andere prestatiegerichte onderdelen kunnen opofferen als je gewicht wilt verminderen, of juist het tegenovergestelde. Het is een uitdaging."
"De reden dat we dit doen, is om de auto's wendbaarder te maken. Was dat belangrijk? Ik denk van wel. We moeten ergens beginnen. Die eerste stap is moeilijk, maar het is voor iedereen hetzelfde."
0 reacties