Fernando Alonso heeft nog een jaar bijgetekend bij Aston Martin en zal ook in 2025 en 2026 uitkomen namens het F1-team van Lawrence Stroll. Het besluit komt in een periode waarin er achter de schermen volop onderhandeld wordt over toekomstige contracten. Welke invloed heeft het besluit van Alonso eigenlijk op de door de transfer van Lewis Hamilton naar Ferrari aangewakkerde rijdersmarkt?
Meerdere factoren voeden het zogenaamde vuur wat deze onderhandelingen betreft. Er verlopen meerdere contracten van coureurs aan het einde van 2024. Ook proberen diverse coureurs zich zo goed mogelijk te positioneren voor wat na 2025 komt: de nieuwe technische reglementen. 2025 is in dat respect een tussenjaar. Zo ook voor Lewis Hamilton, die zodoende een jaar de kans krijgt om te acclimatiseren bij Ferrari.
2025 als 'tussenjaar'
Terug naar het onderwerp: Fernando Alonso. Met zijn bijtekenen is in ieder geval één ding zeker: de tweevoudig wereldkampioen gaat nergens anders heen (inkoppertje wel). Een belangrijke speler is hiermee definitief van de markt.
Nando kan doorgestreept op de shortlist van Mercedes om Hamilton te vervangen. En datzelfde geldt eigenlijk voor Red Bull Racing in het geval dat Max Verstappen daadwerkelijk naar Mercedes vertrekt in 2025.
De contractverlenging van Alonso bij AMR impliceert evengoed dat Alonso zogezegd op de voorste rij wil zitten in afwachting van 2026. Honda wordt dan de motorleverancier van Aston Martin. De status van fabrieksteam wordt daarmee namelijk een feit.
Want wat een paar jaar geleden het geval was, geldt nog steeds: om WK’s te winnen in F1 moet je de motor naadloos in het chassis kunnen integreren. Een klantenteam kan met een ‘OEM’ motor niet hetzelfde kunstje flikken en zal de auto juist om deze kant-en-klare motor heen moeten bouwen. Dit leidt tot het onvermijdelijke compromis op vlak van de aerodynamische potentie.
Alonso neemt zelf het initiatief en bindt zich nog een jaar aan Aston Martin
En dat Alonso bijgetekend heeft, brengt rust in de tent bij Aston Martin. De wederzijdse investering in elkaar en die continuïteit waarborgen - toewerkend naar een gedeelde visie - is eveneens niet te onderschatten. Het telt door immers.
Het bijtekenen impliceert tenslotte nog één ding: Alonso, in tegenstelling tot Mercedes, is niet van plan om te wachten wat Max Verstappen doet. De Spanjaard neemt het initiatief. Nando is zo nu al zeker van een zitje bij een topteam in 2026.
Een eventueel vertrek van de Nederlander naar Aston Martin is hiermee niet helemaal uitgesloten overigens. We achten de kans klein, maar de combinatie van Verstappen en Nando bij een fabrieksteam dat aangedreven wordt door Honda zou geweldig zijn, toch?
0 reacties