Zo veelbelovend als de comeback van Daniel Ricciardo nog tot voor kort oogde, zo groot is nu de onzekerheid omtrent zijn positie bij AlphaTauri. Met een herstelperiode van minstens zes weken, mist de Australische coureur hoogstwaarschijnlijk de Grand Prix van Singapore en de GP van Japan later in deze septembermaand. Pas de daaropvolgende Grand Prix in Qatar is de reële voorspelling voor zijn terugkeer.
Ricciardo waarschijnlijk tot begin oktober uit roulatie door handblessure
Volgens Red Bull-temadviseur Helmut Marko kijkt Ricciardo tegen een herstelperiode van zes weken aan, sinds het ongeval bij de Dutch GP op 25 augustus. Indien er echt zo lang nodig blijkt, mist Ricciardo drie Grands Prix in september en is hij niet eerder dan de Grand Prix van Qatar (weekend van 6 oktober) weer achter stuur terug van de AT04.
“In het beste geval is de GP van Singapore de eerste waar hij in actie komt, maar fysiek is het een extreem circuit en dus onwaarschijnlijk. Datzelfde geldt eigenlijk voor Suzuka.”
Moet Ricciardo zich echt zorgen maken? Een tweede vraag is of dat wel zin heeft, maar zo snel mogelijk herstellen, dat zal het opperste van zijn discipline vragen.
Red Bull houdt kaarten in handen ondanks pech Ricciardo
Ricciardo heeft in ieder geval één reden om zo snel mogelijk terug te keren. Enerzijds vervult Liam Lawson zijn plicht als reservecoureur. En je kunt Ricciardo eigenlijk weinig wijten, behalve dat hij zijn handen te lang op het stuur hield allicht. Zijn positie is niet direct in gevaar door de armblessure.
Maar terwijl Ricciardo noodgedwongen langs de zijlijn moet toezien de komende races, krijgt Lawson alsnog de kans om zich te bewijzen. De bal ligt zo des te meer bij Ricciardo, die zich onvermijdelijk op gladder ijs moet begeven als de jongere coureur de lat hoger intussen weet te leggen.
En het is eigenlijk ook geluk bij een ongeluk voor de formatie, die coureurs kan laten promoveren of degraderen tussen het eerste en het tweede team. Ook Lawson kan door de pech van Ricciardo uitgebreid aan de tand gevoeld worden in de meest representatieve omstandigheden. De opties waarover Red Bull beschikt voor de toekomst worden zo uitgebreider afgewogen.
0 reacties