F1 tijden: zo laat begint GP Saoedi-Arabië en kwalificatie

F1 tijden: zo laat begint GP Saoedi-Arabië en kwalificatie

door Michael Janiec

Met Jeddah Corniche Circuit als het strijdtoneel dient zich alweer de tweede Grand Prix van 2023 aan. Lees hieronder meer over het spektakel voorhand en hoe laat de F1 GP van Saoedi-Arabië begint, evenals de F1-tijden van de kwalificatie op zaterdag.

F1 tijden: hoe laat begint F1 GP Saoedi-Arabië en de kwalificatie?

Jeddah Corniche Circuit - het snelste straatcircuit en sinds 2021 onderdeel van de kalender in F1, die snelheid combineren met de kronkelige, krappe bochtencombinaties is een succesformule gebleken.

Met gemiddelde rondesnelheden die richting 250 km/u pieken is het straatcircuit van Djedda een concentratieoefening in zijn eigen recht. Een misstap hier kent grote gevolgen, zoals bijvoorbeeld Mick Schumacher in het verleden bewees toen hij de achterkant kwijtraakte op de kerbs en keihard tegen de betonnen muur terugkaatste. Die kleine marges, hoe gevaarlijk dan ook anderzijds, bieden tegelijkertijd de nodige spanning.

Ook fysiek. G-krachten drukken de F1-coureurs van links naar rechts in de twee lange bochtensecties die vol gas genomen worden. Het vergt nogal wat van de nek.

Jeddah telt 27 bochten, maar is onvergelijkbaar met een straatcircuit met bijvoorbeeld de acute, krappe haarspelden, zoals Monaco. Snelheid komt voorop, al is de foutmarge in Jeddah ook echt van ‘straat-niveau’.

Kwalificatie GP Saoedi-Arabië: zaterdag 18 maart 18:00 uur (NL)

Snelheid in de meest pure zin: weinig remmen en maximaal op de grip en downforce leunen. Minder met focus op topsnelheid, net als aan het einde van het lange rechte stuk van Bakoe, maar vooral op het hogere tempo, geholpen door de immense downforce die deze auto’s kunnen genereren.

Het circuit heeft in korte tijd een naam weten te maken. Ook om de verkeerde redenen, zoals de aanpassingen (moeten) bewijzen. Jeddah Corniche Circuit is pijlsnel, maar in die kronkels schuilt ook het gevaar van belemmerd zicht. De snelheidsverschillen tussen twee auto’s die elkaar ontmoeten zijn dan soms niet te overzien. Vooral tijdens het aanzetten voor de kwalificatieronde kan dat akelig uitpakken.

De organisatie die het ontwerp van Carsten Tilke, zoon van F1-inhouse circuitontwerper Hermann Tilke, beheert, zou geluisterd hebben naar de klachten van de F1-coureurs over de beperkte zichtbaarheid in de snellere gedeeltes. Max Verstappen meldde in 2022 dat met name de slecht zichtbare pit-exit een gevarenzone is, zodra je daar wil aanzetten voor een snelle ronde.

F1 tijden: Grand Prix Saoedi-Arabië: zondag 19 maart 18:00 uur (NL)

In hoeverre dat aangepakt blijkt, moet de praktijk bewijzen dit F1-weekend. Ook na de eerste GP in 2021 regende het klachten over de veiligheidsstandaard van Jeddah Corniche Circuit. Desondanks bleken lang niet alle geopperde verbeterpunten geïmplementeerd in de daaropvolgende editie.

Dit keer zouden de muren in sommige gedeeltes verder naar achteren zijn geplaatst, terwijl de kerbs minder acuut zijn, om juist te voorkomen dat het balans abrupt overhoop gegooid wordt zodra men erover uitschiet, zoals bij Mick Schumacher gebeurde vorig seizoen.

Je kunt je afvragen in hoeverre het reëel haalbaar is als je beseft dat het circuitdesign, dat de hoge snelheden zo nadrukkelijk voorop stelt, daardoor dusdanig op de schop zou moeten. Het geeft wel wat de fans en uiteindelijk de coureurs willen: meer spektakel en actie.

Een vleugje ironie is wel op zijn plaats als een land, waar mensenrechten niet zo hoog op de agenda staan, daarin slaagt. Laten we ons niet in die discussie mengen inderdaad... tijd om te racen!

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk