Alonso luidt noodklok: 'Dat past niet bij nieuwe generatie F1-auto's'

Alonso luidt noodklok: 'Dat past niet bij nieuwe generatie F1-auto's'

door Redactie

Voor veel Formule 1-liefhebbers blijft de kwalificatie een belangrijk onderdeel van het Grand Prix-weekend, maar Fernando Alonso pleit voor een noodzakelijke herziening van het bestaande format om het beter te laten aansluiten bij de eisen van de F1-auto's van nu.

De Formule 1 heeft in de loop der jaren geëxperimenteerd met verschillende kwalificatieformats. Het huidige Q1-Q2-Q3 eliminatiesysteem bestaat sinds 2010. Alonso vindt echter dat het tijd is voor verandering.

In een interview met Speedweek benadrukte hij de complexiteit van het verkeersmanagement en stelde hij een fundamentele oplossing voor: auto's zouden individueel de baan op moeten gaan.

Alonso pleit voor herzien kwalificatieformat F1

Volgens Alonso is deze aanpak essentieel, gezien de complexiteit van de huidige racebolides, waaronder complexe hybride systemen die coureurs moeten opladen en banden die specifieke opwarm- en afkoelprocedures vereisen.

"Er is eigenlijk maar één oplossing: de auto's moeten één voor één terug de baan op. Iets anders werkt niet. Ons kwalificatiesysteem is verouderd. We hebben het nu al 20 of 25 jaar, maar we hebben niet meer dezelfde auto's als 20 of 25 jaar geleden."

Fernando Alonso

Alonso's voorstel grijpt terug op een kwalificatieformat dat werd gebruikt van 2003 tot 2005, waarbij coureurs op zaterdag één voor één de baan op gingen, nadat ze de slagvolgorde op vrijdag hadden bepaald.

Deze methode kende echter zijn uitdagingen, zoals wisselende baanomstandigheden en weersveranderingen die de eerlijkheid beïnvloedden. Ondanks deze problemen, is Alonso ervan overtuigd dat kwalificatie per individuele auto de enige haalbare oplossing is, gezien het veranderende technologische landschap van de Formule 1.

Wat het in ieder geval wel voorkomt: de onvermijdelijke taferelen van elkaar in de weg rijden bij het aanzetten voor de laatste snelle ronde tijdens een kwalificatieheat. De FIA experimenteert overigens met alternatieve oplossingen voor dat probleem, zoals het recent invoeren van maximale rondetijden.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk