Fernando Alonso snauwt: ‘Renault-motor net zo onbetrouwbaar als Honda vroeger’

Fernando Alonso snauwt: ‘Renault-motor net zo onbetrouwbaar als Honda vroeger’

door Michael Janiec

Fernando Alonso heeft geen goed over voor zijn huidige team Alpine. De naar Aston Martin vertrekkende tweevoudige wereldkampioen ergert zich kapot aan het feit dat alle betrouwbaarheidsproblemen aan zijn kant van de garage komen bovendrijven. Ook afgelopen zondag eindigde een potentiële puntenfinish in het putje door het zoveelste motorprobleem. Ook noemt hij de motor van Renault (Alpine) net zo onbetrouwbaar als de motor die Honda leverde toen hij nog voor McLaren uitkwam. Pijnlijk.

Alonso verbaasd dat alle betrouwbaarheidsproblemen aan zijn kant van garage punten kosten

De Spanjaard is erg teleurgesteld dat weer een behoorlijk sterk resultaat in de prullenbak eindigt door een geplofte motor in Mexico. Uitgerekend als hij op puntenkoers ligt, gaat het mis. En het is zeker niet de eerste keer dat hij punten misloopt door gebrek aan betrouwbaarheid: "Voor auto 14 zijn er altijd betrouwbaarheidsproblemen", betreurde Alonso. "Met 20 ronden voor het einde verloor ik een cilinder, dus ik reed met vijf cilinders, 20% minder vermogen. Ik had 20 seconden voorsprong op de McLarens en mijn teamgenoot”, meldt de Alpine-coureur tegen de pers na de GP van Mexico.

"Dus ik denk dat de race tot dat punt uitzonderlijk was. Austin en hier schat ik qua tempo op mijn beste twee races”, ging Alonso verder.

Al die uitvalbeurten leveren een vertekend beeld op in de eindstand. Alonso spreekt zelfs over meer dan 60 punten die in de prullenbak zijn beland door de karige betrouwbaarheid: "Ik verloor 60 punten dit jaar, dus we voegen er nog eens zes aan toe, dus het is ongeveer 66. En natuurlijk profiteren alle anderen daarvan, dus iedereen scoort er twee meer dan wat die zou moeten.”

"Maar ja, het is gewoon verbazingwekkend dat slechts één of twee auto's bij elke race uitvallen en het is altijd auto 14. Ik heb dit jaar vijf motoren opgeblazen, het probleem in Australië in de kwalificatie, in Oostenrijk startte ik niet eens, omdat er een black-out was”, gaat de getergde wereldkampioen verder.

"Dus ik denk dat het in 19 races, min of meer 50% van de races, is dat we niet de punten hebben gescoord die we verdienden. Maar daar kunnen we nu niets aan doen”, klinkt de conclusie.

Betrouwbaarheid Renault (Alpine)-motor vergelijkbaar met eerste jaar terugkeer Honda

Het doet Alonso denken aan de tijd toen Honda terugkeerde in Formule 1 met McLaren en met een erg onbetrouwbare motor aan de start verscheen: "In het eerste jaar van Honda hadden we aan het eind van het jaar zo'n 72 plaatsen straffen, dus zoiets. Maar het ding in Honda is dat de beide auto's stopten. Dit jaar stopt alleen auto met nummer 14."

"Ik bedoel, de motor kan de races niet afmaken. Het kan geen pech zijn als je zes of zeven motoren moet vervangen, zoals wij hebben gedaan, en we nog steeds niet finishen in de races."

Volgens Alonso moet Alpine flink aan de bak, want dit is onacceptabel: "Dus ik denk dat ze komende winter wat werk te doen hebben, hopelijk niet te veel, en laten we zien", aldus de F1-coureur.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk