Mercedes: ‘Fundamenteel problematische W14 mist stabiele achterkant”

Mercedes: ‘Fundamenteel problematische W14 mist stabiele achterkant”

door Michael Janiec

Ondanks een ‘recovery drive’ naar P4 en P5 van George Russell en Lewis Hamilton Jeddah, nadat de Mercedes-coureurs het aflegden van Ferrari in de kwalificatie, is Mercedes nog ver van de target verwijderd. De W14 zou ‘fundamenteel problematisch’ blijken en mist veel downforce -en daarmee stabiliteit aan achterkant, volgens Hamilton.

Weinig downforce en instabiele kont

In een poging om een nieuw, beter aerodynamisch pad in te slaan, moet Mercedes de huidige ontwerpfilosofie laten varen van de size zero sidepods. Voordat de nieuwe richting uitbetaalt, zal er veel getest moeten worden. Maar zoals het er nu voor staat, zijn de oplossingen nog niet in zicht voor de Zilverpijlen.

"We hebben veel minder downforce", verklaarde Hamilton in Jeddah. "Dus we moeten vooral aan de achterkant meer downforce krijgen. Hoe meer downforce we krijgen, hoe stabieler de achterkant wordt en hoe zekerder ik kan aanvallen", ging hij verder.

Toch denkt Hamilton dat het niet zo simpel is als de hoek van een voorvleugel aanpassen: "Maar ik denk dat in het algemeen, gewoon deze auto, zelfs als we dat veranderen, er een specifiek ding is met iets op de auto dat ik nog nooit eerder heb gehad."

W14 fundamenteel problematisch

Hamilton laat doorschemeren dat hij onvoldoende zelfvertrouwen heeft in de handling van de W14: "Het is een positie die ik niet heb gehad in de auto's van voorgaande jaren. Voor mij is het het ding dat me ongemakkelijk maakt. Ik moet gewoon hard werken om ervoor te zorgen dat het veranderd wordt."

Een geluid dat ook resoneert bij het management. Toto Wolff denkt niet dat de oplossing van de fundamentele problemen snel voorhand is: "We hebben een fundamenteel probleem waar hij niet gelukkig mee is, en dat heeft te maken met de manier waarop hij de achterkant van de auto aanvoelt", legde de Oostenrijker uit aan Motorsport.com

"Dat is niet iets dat snel verholpen kan worden. De coureurs zijn de belangrijkste sensoren in de auto en als ze ons vertellen dat dat is wat ze voelen, dan moeten we daar rekening mee houden."

Toto Wolff

Hamilton omschrijft dat de zogenaamde ‘sweet spot’ van de W14 op een mespunt zit zodra je op 95 procent van de limiet zit. Het probleem manifesteert zich vooral met een lichtere auto, de kwalificatie, maar zou niet zo overheersen met een vollere tank in de race.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk