Hamilton verklaart ongewone rijderswissel: 'Daarom liet ik Russell voorbij'

Hamilton verklaart ongewone rijderswissel: 'Daarom liet ik Russell voorbij'

door Jarlo

Tijdens de Grand Prix van Japan waren we getuige van zeldzaam geval rondom Lewis Hamilton. De Brit liet richting de slotfase van de race teamgenoot George Russell voorbij. In gesprek met de media verklaart de zevenvoudig wereldkampioen waarom hij zelf dit initiatief nam.

Het team van Mercedes had wederom de snelheid niet. De Duitse renstal moest tijdens de race op circuit Suzuka genoegen nemen met een zevende plaats voor George Russell en negende plaats voor Lewis Hamilton. Het wil voor Mercedes vooralsnog niet lukken tijdens de openingsfase van het seizoen. De formatie uit Brackley bevindt zich na drie races in 2024 op een zeer matige vierde plaats.

Wat nog meer opviel in Japan, was het feit dat Hamilton op eigen initiatief plaats maakte voor Russell. Over de boordradio was te horen dat de meervoudig wereldkampioen aan het team vroeg of een rijderswissel nodig was in het belang van het team. Een paar rondjes later zagen we hoe Russell bij het ingaan van de laatste chicane Hamilton passeerde.

Hamilton had schade: 'Kon de auto niet meer draaien'

Formule 1-analist Peter Windsor vroeg zich na afloop van de race of er wel daadwerkelijke sprake was van schade. De voormalig teammanager kaart aan dat Hamilton in de slotfase van de race wel gewoon de snelheid erin had zitten.

Nu laat Hamilton weten dat er zeker wel sprake was van schade. In gesprek met Motorsport.com wijst hij naar een incident met Charles Leclerc.

"Ik had wat schade opgelopen in de eerste stint bij de herstart met Charles (Leclerc). Ik had daardoor enorm veel onderstuur, echt enorme onderstuur. Daarom besloot ik George voorbij te laten, want hij leek sneller."

Lewis Hamilton - Mercedes-coureur

'Daarom ging de laatste stint een stuk beter'

Windsor kon de schade van Hamilton niet verklaren, aangezien hij relatief snel was tegen het einde van de race. Hamilton vertelt hoe zijn team bij elke pitstop een verandering aan de voorvleugel deed om het gebrek aan neerwaartse druk te compenseren: "Ik kon de auto gewoon niet draaien en het kostte ons twee stints om uiteindelijk steeds meer vleugel in te stellen om dat verlies goed te maken. De laatste stint ging het beter, maar het was te laat. Ik had 10 seconden om terug te winnen," aldus Hamilton

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk