Christian Horner is gemotiveerd om de nieuwe motorafdeling van Red Bull Racing succesvol te maken met dezelfde bedrijfsfilosofie als voorheen. Voor het F1-team dat ooit scheef aangekeken werd, omdat het eigenlijk geen auto’s, maar energiedrankjes produceerde, is de uitdaging ernaar. En de teambaas zou het eigenlijk niet anders willen.
Horner verwelkomt uitdaging van eigen motor bouwen
De langstzittende teambaas uit de geschiedenis van de sport. Het ziet ernaar uit dat Horner voorlopig nergens anders heen gaat. Het ambitieuze plan om in 2026 aan de grid te verschijnen met een eigen motor is de modus voorlopig.
Red Bull Racing bevindt zich in een uitstekende uitgangspositie niettemin. De komst van een nieuwe fabriekshal bij de fabriek in Milton Keynes zorgt ervoor dat het team de ontwikkeling van het chassis en de motor beter kan afstemmen.
"Ik denk dat (het nu neerkomt) op blijven leveren, om het team en het bedrijf hier te blijven ontwikkelen. En ik denk dat de volgende grote uitdaging voor ons de aandrijflijnen zijn. Ik bedoel, we hebben een start-up motorenbedrijf dat het opneemt tegen Ferrari, Mercedes, Alpine, VW Group... En dus is dat een enorme uitdaging”, meldt Horner aan Motorsport Magazine.
In hoeverre Red Bull Racing het helemaal alleen zal doen? Tot nu toe lijkt alles te wijzen op een samenwerking met een automerk. Ford zou op vrijdag 3 februari bekendgemaakt worden als die partner. Althans, mits dat merk bereid is om Red Bull die beoogde autonomie te geven. Het F1-team wil de controle over het productieproces behouden, zodat de toekomst niet opeens in duigen dreigt te vallen zodra de motorpartner vertrekt.
Red Bull Racing telt af naar 2026
De tijd begint te dringen, want 2026 is helemaal niet zo ver weg, beseft Horner: "We hebben nog 150 weken voordat we voor het eerst een motor achterin een Red Bull auto uit de pitlane laten rijden. Dus dat houdt de gemoederen bezig, het is een grote uitdaging. Het is een moedige onderneming, om te denken dat een onafhankelijk team het kan opnemen tegen dit soort fabrikanten.”
De technologie is weliswaar erg nieuw voor Red Bull Racing als kersverse motormaker. Toch blijft de aanpak in zekere zin onveranderd: "Maar nogmaals, het komt neer op dezelfde cultuur, dezelfde aanpak die we hebben gehad om te gaan racen aan het chassis kant, en uiteindelijk alles onder één dak te hebben en de voordelen die dat op lange termijn oplevert, is aanzienlijk. Dus dat vergt nogal wat van mijn tijd en aandacht om ervoor te zorgen dat we onze doelstellingen op dat gebied halen”, aldus Horner.
0 reacties