'K-Mag' Kevin Magnussen teamplayer of zondebok? 'Te soepele straf voor vergrijp'

'K-Mag' Kevin Magnussen teamplayer of zondebok? 'Te soepele straf voor vergrijp'

door Michael Janiec

Kevin Magnussen stevent af op een raceverbod met maar liefst tien strafpunten op zijn superlicentie. Het rijgedrag van de Deense Haas-coureur is ronduit discutabel te noemen in de afgelopen races. ‘K-Mag’ houdt voet bij stuk en zegt in dienst van het team de ellebogen te gebruiken, maar hoe wordt die benadering eigenlijk elders ontvangen?

De aandacht gaat voor de verandering niet uit naar de imposante statistieken van Max Verstappen in zijn ijzersterke F1-seizoen. Kevin Magnussen is recent vooral in het nieuws vanwege zijn cijfers. Ook voor het verzamelen van punten weliswaar, maar strafpunten welteverstaan.

De bijdrage van Kevin Magnussen was de afgelopen races voor Haas een bitterzoete. Terwijl zijn felle verdediging teamgenoot Nico Hulkenberg heeft geholpen om punten te scoren, heeft het hem ook maar liefst acht strafpunten opgeleverd in de laatste drie Grands Prix, waardoor hij erg dicht bij een raceverbod zit.

Acht penaltypunten sinds Saudi Grand Prix: een overzicht

Grand Prix van Saoedi-Arabië: Magnussen begon het seizoen zonder misstappen, maar kreeg zijn eerste drie strafpunten voor het veroorzaken van een botsing met Alex Albon. Dit incident resulteerde in zowel tijdstraffen als de strafpunten op zijn licentie.

Grand Prix van China: Ondanks het verweer van zijn teambaas bij de raceleiding, kreeg Magnussen twee penaltypunten voor het contact met Yuki Tsunoda tijdens de herstart. Dit incident zorgde ervoor dat Tsunoda spinde en uiteindelijk de race niet kon uitrijden.

Grand Prix van Miami: Dit raceweekend kreeg Magnussen de meeste strafpunten. In een gevecht met Lewis Hamilton ging hij herhaaldelijk ‘off track’, wat hem drie strafpunten opleverde, bovenop de aanzienlijke tijdstraffen.

Hij gaf deze ‘domme tactieken’ verrassend genoeg toe, maar rechtvaardigde ze als hulp voor zijn Haas-teamgenoot.

Als klap op de vuurpijl kreeg Magnussen nog eens twee punten voor een botsing met Logan Sargeant die volledig zijn schuld werd geacht, waardoor hij op zijn huidige totaal van tien komt.

Voor de goede orde: de strafpunten blijven twaalf maanden staan en bij twaalf strafpunten op de licentie volgt een raceverbod van één Grand Prix.

'Drive through-penalty gepastere straf dan tien seconden'

Zijn voormalige teambaas Guenther Steiner begrijpt enerzijds deze agressieve strategie en wijst naar een ‘loophole’ in de sportieve reglementen. Hetgeen zulk misbruik enigszins toelaat: "Je zou opnieuw een drive through-penalty in de reglementen moeten opnemen, zodat je deze 10 seconden niet krijgt. Want als je eenmaal de eerste tien hebt, maakt het niet uit of je er nog tien krijgt. Een pitdrive-straf betekent iets anders, je moet in ieder geval binnen twee ronden naar door de pitlane rijden, dan ben je tenminste weg en kun je geen verdere hinder veroorzaken."

Desondanks is de Verenigde Staten wonende Steiner kritisch: "Ik denk dat het vanuit sportief oogpunt ook belangrijk is om goed na te denken over wat er is gedaan. Je moet ook eerlijk blijven, ook al kun je agressief zijn. Maar dit is de tweede race waarin dit spel wordt gespeeld. En ik denk dat je als coureur er niet trots op kunt zijn dat je de race van iemand anders verpest. Ik denk ook dat Nico sowieso voor Lewis was uitgekomen omdat hij toch sneller was", aldus de voormalig teambaas van Haas in gesprek met Sky Sports F1.

Helmut Marko vindt dat Magnussen terecht gestraft is: "Magnussen deed er in de sprintrace alles aan om als een stop te fungeren voor zijn teamgenoot. Hij hield niet alleen Lewis Hamilton af, maar botste ook met Yuki Tsunoda. Ik denk dat hij te ver ging, Magnussen heeft niet voor niets tien strafpunten."

Ook de teamadviseur van Red Bull pleit voor een aanpassing van de regels: "De regels aanpassen en, zoals Guenther Steiner voorstelde, een drive-through penalty opleggen in plaats van een tijdstraf van tien seconden - zodat een coureur de race niet kan verpesten voor een ander - is een mogelijkheid in zo'n extreem geval. Hoewel ik niet denk dat we de regels na elk evenement moeten veranderen, omdat we stabiliteit nodig hebben," concludeerde Marko bij Speedweek.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk