Marko keek nagelbijtend toe: ‘Dat kostte Max bijna de overwinning’

Marko keek nagelbijtend toe: ‘Dat kostte Max bijna de overwinning’

door Michael Janiec

Niet de gewoonlijke ‘walk in the park’ voor kampioenschapsleider Max Verstappen, maar óók bij de Grand Prix van Emilia-Romagna zegevierde de drievoudig wereldkampioen. Volgens Red Bull-teamadviseur Helmut Marko had het echter niet veel gescheeld of die zwaarbevochten zege was hem door de vingers geglipt.

Verstappen leek op weg naar zijn volgende overtuigende zege in het slotdeel van de Imola GP. De wedstrijdleider had zo een zeven seconden op zijn achtervolger Lando Norris. Het setje harde banden onder zijn RB20 begon echter eerder dan verwacht de geest te geven.

Verstappen zag vervolgens zijn opgebouwde voorsprong in luttele ronden krimpen, de Britse McLaren-coureur was op bepaalde momenten zelfs een seconde per ronde sneller.

Een 'noodzakelijk kwaad’, onthulde de Red Bull-coureur naderhand. Want zodra Norris dichtbij genoeg zat, belandde die onvermijdelijk in de vuile lucht van Verstappen. Hetgeen het managen van zijn banden(temperatuur) en koeling geen goed zou doen.

'Track limits kostten Verstappen bijna de overwinning'

Het plan werkte. Maar het gebrek aan grip betekende wel dat Verstappen overhoop zogezegd buiten de (race)lijnen moest kleuren: "Max overtrad de limieten van de baan een paar keer in de race op Imola, er was een laatste waarschuwing en daarna zou een straf van vijf seconden op zijn plaats zijn geweest", schreef Marko in zijn column voor Speedweek.

"Dat was heel belangrijk. Want de laatste 10 of 15 ronden waren de moeilijkste voor hem in de Grand Prix en hij kon zich geen fouten meer veroorloven", vervolgde Marko.

"Aan de positieve kant slaagden de technici erin om de auto zo af te stellen voor de kwalificatie dat Max de poleposition kon pakken", vertelde de Oostenrijker.

De afstelling verfijnen richting de zondag betekent doorgaans een compromis sluiten tussen racetrim en snelheid over één ronde. Marko laat doorschemeren dat de gemaakte keuzes achteraf gezien toch de juiste waren: "Misschien hebben ze in dit opzicht te veel aan de kwalificatiesnelheid gewerkt en minder aan de racesnelheid. Maar dat was absoluut nodig, want als Verstappen niet van pole had kunnen starten in Imola, was deze race nooit gewonnen."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk