Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko blikt uitgebreid terug op de Grand Prix van Las Vegas. De Oostenrijker geeft daarbij prijs dat racewinnaar Max Verstappen met bandenslijtage te maken kreeg die groter was dan verwacht.
Het voorkwam niet dat de drievoudig wereldkampioen naar zijn twintigste overwinning reed op de Las Vegas-Strip in 2023. Een record op zich, al zijn wij dat wel gewend in dit F1-seizoen.
Toch moest Verstappen van verder komen, dan voorhand gedacht werd. Vlak na de start kreeg de Red Bull-coureur namelijk een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek.
Verstappen pakte doorslaggevend voordeel op hards
De safetycar die kort daarna volgde en Verstappen aan een vroege ‘gratis’ pitstop hielp, bleek geen optie voor Charles Leclerc. De Monegask reed aan leiding en kreeg de opdracht om baanpositie vast te houden van Ferrari. Verstappen moest die vijf seconden weliswaar in de pits incasseren, maar bleek daarna pijlsnel op de hards.
Een bepalend moment, zoals Leclerc analyseerde naderhand. Die vroege safetycar zou Charles van een wezenlijke kans op een overwinning hebben beroofd.
En hoewel de tijdstraf er tot toe leidde dat de regerend wereldkampioen posities verloor en meer van zijn banden vroeg, hielp die vroege pitstop juist met een klein bandenvoordeel voor Verstappen in een later deel van de Las Vegas GP.
Helmut Marko laat bij Sky Sports F1 doorschemeren dat Verstappen zich binnen deze alternatieve strategie ontpopte tot de doorslaggevende factor: “De medium-banden van Max gingen er sneller aan dan wij dachten. Ferrari deed dat beter. En dan nog die straf van vijf seconden. Maar we merkten dat Max aan het vlammen was, dat bewees hij wel op de hards. Het racehout waar hij uit gesneden is - gekenmerkt door agressief maar fair racen”, meldt de Oostenrijker.
'Bewust geen witte banden verbruikt in trainingen'
Sterker nog: Red Bull hield bewust twee hagelnieuwe sets hards apart. Voor het geval dat - en met de hoop dat die witte wangen zouden werken: “We namen het risico bewust en zetten in de vrije trainingen geen witte banden in, zodat wij twee nieuwe sets hadden in de race. Dat vertrouwen betaalde uit en de banden werkten hier wél goed.”
Marko sluit af door te concluderen dat Red Bull Racing zodoende een voordeel had op Ferrari in het slotdeel van de race. Ook Leclerc ging over naar de hards in zijn laatste stint, maar kampte met meer graining om een vijf ronden-oudere band: ‘Zodra Max buiten de DRS-afstand kwam, managede hij zijn tempo. We wisten toen dat hij de zege binnen had’, aldus Marko.
0 reacties