Mercedes gaat dit weekend tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna nog meer upgrades doorvoeren in een poging om het gat met Red Bull te dichten en de tegenvallende consistentie van de W15 te verbeteren. En niet zonder risico's overigens: de W15 kampt weliswaar niet meer met dezelfde problemen als zijn voorganger, maar juist met nieuwe. En het balans vinden tussen het pakket sneller doorontwikkelen om terrein goed te maken en overzicht te houden is allesbehalve makkelijk.
Het Duitse fabrieksteam heeft een uitdagende start van het seizoen achter de rug. Hoewel de auto snelheid heeft laten zien, is de achterstand op Red Bull, maar ook op McLaren en Ferrari, verder toegenomen. Deze inconsistentie is een grote zorg voor Mercedes.
Upgrades die in Miami werden geïntroduceerd, waaronder wijzigingen aan de bodem en de voorwielophanging, leverden volgens trackside engineering director Andrew Shovlin de verwachte prestatiewinst op. Het voordeel is echter beperkt geweest, omdat rivalen hun auto's ook snel ontwikkelen.
'Totaal andere beperkingen, dan twaalf maanden geleden'
"De problemen met het weggedrag waar de coureurs mee worstelen, maken het moeilijk om al die prestaties echt als een stap vooruit te zien", aldus Shovlin op de website van het F1-team.
Mercedes erkent dat het oplossen van problemen uit 2023 nieuwe problemen hebben gecreëerd. Hoewel er upgrades zijn gepland voor de komende races, geeft Shovlin toe dat ze ‘misschien hebben overgecompenseerd’ met sommige ontwikkelingskeuzes.
"We hebben nu beperkingen met de auto die totaal anders zijn, dan wat we twaalf maanden geleden hadden. We hebben zoveel werk gedaan om de problemen op te lossen, dat we een beetje te ver zijn gegaan in die richting", verklaarde Shovlin.
Mercedes is vastbesloten om de prestaties van de W15 snel te verbeteren. De komende upgrades zijn gericht op de wegligging om de auto voorspelbaarder te maken voor de coureurs, vooral tijdens doorslaggevende kwalificatierondes.
De Zilverpijlen staan voorlopig vierde in de constructeurs met 64 punten. Tussenin de twee klantenteams McLaren (124 punten) en Aston Martin (42 punten).
0 reacties