Volgende metropool zet zinnen op prestigieuze F1-straatrace

Volgende metropool zet zinnen op prestigieuze F1-straatrace

door Michael Janiec

Dat de populariteit van Formule 1 in Japan in de afgelopen jaren in de lift zit, bewijst het volgende nieuws. Osaka, de andere metropool van Japan, wil namelijk een plekje op de F1-kalender claimen middels een eigen straatrace.

Het Japanse medium Sankei woonde recent een bijeenkomst bij van een toerismebureau in Osaka dat de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van een straatrace afweegt: "De F1-serie voor auto's is veranderd in een bedrijfsmodel dat op particuliere basis kan worden geëxploiteerd", onthulde Hiroshi Mizohata, voorzitter van het genoemde bureau, tijdens de bijeenkomst.

Osaka ziet brood in komst Formule 1-straatrace

"We willen graag verder gaan met de uitnodiging. F1 is niet langer een op zichzelf staande motorrace, maar is veranderd in een uitgebreid entertainmentprogramma. Als we alles stap voor stap afhandelen, is het mogelijk om als een nieuwkomer aan te kloppen. We verwelkomen elk gesprek over het willen aangaan van de uitdaging van particulier beheer. Ik denk dat er uitdagingen zijn, maar we willen graag zoveel mogelijk samenwerken."

Hiroshi Mizohata over organiseren van Osaka Grand Prix

Het is daarbij de vraag of de komst van een straatrace in Osaka ten koste zal gaan van het toch wel historische en geliefde Suzuka.

De organisatie, die in Suzuka sinds 1987 geregeld de F1 Grand Prix host, heeft een contract met FOM en FIA dat in 2024 afloopt. Met een nokvolle Formule 1-kalender van 24 races in 2024 lijkt het voorlopig logischer dat (mits deze plannen realiteit worden) beide locaties dan om het jaar het organiseren rouleren.

'Stadsmodel' F1 niet zonder haken en ogen

Het organiseren in het hart van (of zoveel mogelijk nabij) grote steden lijkt terrein te winnen op het conventionele model, waarbij een bestaand circuit als het toneel dient. De vele miljoenen die het Formule 1-volgende publiek spendeert tijdens hun bezoek bieden zodoende een effectievere financiële impuls voor het betreffende gebied. Terwijl bij een wat meer afgelegen circuit, zoals Bahrain International Circuit, dat minder het geval is.

Door het evenement aan een stad te linken zou lokaal toerisme ook gebaat zijn, dan wel op langere termijn.

In de praktijk betekent een straatrace op korte termijn vooral kopzorgen voor lokale ondernemingen, die maandenlange hinder ondervinden tijdens het opbouwen, hosten en afbouwen van de straatrace.

Las Vegas is daar een schoonvoorbeeld van. Lokale ondernemers willen geld van Liberty Media zien, omdat ze door de komst van de Grand Prix en de bijkomende ontregelingen miljoenen aan inkomsten zijn misgelopen.

De GP van Miami, dat via een soortgelijke weg toegevoegd werd aan de F1-kalender in 2022, moest zelfs wijken naar het terrein nabij het stadion van de Miami Dolphins (Hard Rock Stadium), omdat lokale ondernemers protesteerden en voorkwamen dat de cruciale infrastructuur in downtown Miami voor maanden op slot zou gaan.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk