Dit is hoeveel motoronderdelen F1-coureurs in 2026 straffeloos mogen gebruiken

Dit is hoeveel motoronderdelen F1-coureurs in 2026 straffeloos mogen gebruiken

door Lysanne

Met de komst van de nieuwe motorreglementen in 2026, gaat ook de telling van hoeveelheid toegestane motoronderdelen tijdens een seizoen op de schop. Hoeveel precies? Het antwoord op hoeveel motoronderdelen de Formule 1-coureurs dan mogen gebruiken lees je hier.p

Minder toegang tot onderdelen

Vanaf 2026 gaat het nieuwe motorreglement gelden. In grote lijnen is het de nieuwe motor-formule een evolutie, evenals afscheid van de huidige filosofie. De peperdure en complexe MGU-H, bedoelt voor het omzetten van warmte van de uitlaat naar elektrische energie, verdwijnt. Terwijl vermogen genereren met de MGU-K, kinetische energie opslaan en daarna inzetten, naar verhouding bijna in tweevoud stijgt.

De allergrootste innovatie zit in de brandstof. Met een volledig synthetische, CO2-neutrale brandstof wordt de push naar praktisch innoveren, met oog op uitfaseren van conventionele brandstofauto's een stuk haalbaarder.

En het mes snijdt aan twee kanten: het elektrische aspect verbetert zonder in te boeten op de traditionele technologie van de verbrandingsmotor.

Het experiment met 2026 als de grote, eerste beproeving, is inmiddels omarmd door merken als Audi en Ford, en biedt een platform voor bruikbare oplossingen voor de nabije toekomst.


In de praktijk betekent het dat de hoeveelheid toegestane motoronderdelen in 2026 omhoog gaat, rekening houdende met de grote kans op kinderziektes in het eerste seizoen van de nieuwe motorreglementen.

Elke F1-coureur heeft in 2026 de beschikking over vier uitlaatsystemen, vier verbrandingsmotoren en vier turbo's. Daarnaast kunnen ze ook gebruik maken van drie batterijen en drie MGU-K's, zonder dat ze een gridstraf oplopen.

Echter wordt dit aantal vanaf 2027 ook verlaagd, om onder andere de kosten voor de motorfabrikanten laag te houden. Dan worden het per seizoen slechts drie verbrandingsmotoren, drie turbo's en drie uitlaatsystemen. Ook maar twee accu's en twee MGU-K's.

Ook wordt aan elke verbrandingsmotor één uitlaatsysteem toegewezen in 2026. Zo kunnen de teams per coureur nog acht uitlaatsystemen gebruiken en deze ook onderling wisselen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk