Opinie: de immense aardverschuiving achter de AlphaTauri-rebranding

Opinie: de immense aardverschuiving achter de AlphaTauri-rebranding

door Michael Janiec

Wat velen van ons afgelopen dagen bezighield: de nieuwe naam van AlphaTauri - voortaan voluit ‘Visa Cash App RB’. (Cash RB, kuch kuch). Waarom toch...? Maar goed. Visa als titelsponsor, daar valt wel iets over te zeggen. Want er zit meer achter deze rebranding, dan de ruis doet vermoeden.

Naast het feit dat de visie bij het management is veranderd (hierover straks meer), is het aantrekken van zo een wereldspeler op de financiële markt een duidelijk signaal dat Red Bull een soortgelijke werkwijze zal hanteren als bij de hoofdmacht. Anders gezegd: Red Bull wil van het tweede team óók een topteam maken.

Losbreken van het oude

En dat begint bij het financiële model achter het project. Waar AlphaTauri in de afgelopen jaren geld in het laatje moest brengen (lees: return on investment), door als uithangbord spelen voor het (toch wel gefaalde) kledingmerk van Red Bull, signaleert het aantrekken van Visa als titelsponsor ook dat het roer om gaat, ook qua beschikbare middelen, dan wel budget.

Overigens, de status van juniorenteam; het is per definitie niet de plek waar méér geld tegen prestaties aan gooien talentontwikkeling zou waarborgen - het ging vooral om jonge talenten Formule 1-kilometers laten maken. De bijkomstigheid van die benadering: Toro Rosso / AlphaTauri werd gezien als de ondergeschikte van de twee eigen teams. Een team dat maar zoveel rek qua rendement had door de constructie, anders dan het kunnen opleiden van coureurs.

Bovenal: het tweede team werd vooral een behoorlijke kostenpost voor Red Bull. Een nadeel dat geregeld door Helmut Marko aangehaald werd. En de rebranding naar AlphaTauri kon uiteindelijk weinig veranderen aan het gapende gat in het budget.

Het zit ook in de timing. Met de komst van het nieuwe topmanagement bij het hoofdbedrijf, is het de toekomst van het tweede team eigenlijk enkel te garanderen met een gezondere bedrijfsvoering qua financiën.

Evenmin was het rendement van die opgeleide coureurs zo ideaal, trouwens, als je kijkt naar het onvermijdelijke uitstromen van die talenten, zoals Pierre Gasly, Alex Albon en Carlos Sainz, en in zekere zin ook Daniel Ricciardo (die dan wel is teruggekeerd).

Een nogal groot luxeprobleem...

Ja, het heeft recent voor een enkeling wél gewerkt. En je kunt achteraf zelfs zo ver gaan als zeggen dat Red Bull Racing eigenlijk niet helemaal rekening hield met de impact van die ene coureur, beter bekend als Max Verstappen, op de dynamiek tussen het opleidings- en hoofdteam.

Red Bull zit voor de komende jaren zo goed als gebakken met recordbrekende drievoudige WK achter het stuur. Verstappen is dé allerhoogste maatstaf gebleken, één waar hooguit twee actieve coureurs zich mee kunnen meten op de huidige grid, laat staan een doorstromende rookie (we kennen inmiddels de verhalen van Albon en Gasly).

Kijkend naar de kaarten die het team nu in handen heeft, wat het tweede zitje naast de Nederlander betreft - het neemt de praktische waarde van een opleidingsteam aardig weg. De promotie naar het eerste team is gewoon lang niet meer zo vanzelfsprekend als voor het Verstappen-tijdperk.

"De nieuwe identiteit is niet zomaar een naamsverandering, het is het begin van een spannende nieuwe reis die ontworpen is om het team naar nieuwe niveaus van competitie te brengen."

Oliver Hughes, Chief Marketing Officer van Red Bull Technology

Hoe Red Bull Racing kan profiteren 

Het mes snijdt met deze nieuwe aanpak ook aan twee kanten, qua kosten balanceren en kan Red Bull evengoed helpen. Het standaardiseren van processen bij beide teams, dan wel standaard onderdelen in grotere aantallen inkopen, in zoverre de reglementen dat toelaten, werkt uiteindelijk kostenbesparend voor beide teams.

Waarom deze verandering in visie ook logisch is: als je een financieel gezond team wil runnen, staat het consistent punten scoren nog steeds voorop. Cash RB krijgt zo de kans om uit de schaduw van de grote broer te stappen, zonder dat het de essentiële ondersteuning verliest van een winnend team.

Een nieuw tijdperk

AlphaTauri mikt hoog, het aanstellen van Daniel Ricciardo naast Yuki Tsunoda bewijst dat wel inmiddels. Laurent Mekies van Ferrari als teambaas strikken eveneens. De Fransman heeft de nodige ervaring als het aankomt op opereren in een team dat deels Italiaans en deels internationaal is. Naarmate de werkzaamheden in Faenza naar het terrein van Red Bull Racing in Milton Keynes verhuizen, zal dat ongetwijfeld doortellen.

Het management van Red Bull Racing laat blijken dat de transitie naar Cash App RB uiteindelijk voor prijzen zal vechten. In hoeverre dat al lukt in 2024, moet nog blijken, maar het is een vooruitzicht waar je als fan van de Red Bull een paar graden warmer krijgt in deze winterstop. Of toch niet...? Hoe hoog zijn jullie verwachtingen voor 'Visa Cash App RB'?

Poll

Hoe groot zijn je verwachtingen voor Cash App RB in 2024?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk