Het is pas de tweede Grand Prix van Las Vegas, maar het is niet de tweede keer dat er geracet wordt in Sin City. In de jaren 80 landde de Formule 1 ook in Las Vegas. We nemen een kijkje naar de gedenkwaardige momenten van de Formule 1 in Las Vegas.
Overgeven in de helm
In 1981 en 1982 reed de Formule 1 ook al in Las Vegas. Toen nog onder de naam van de Caesars Palace Grand Prix. De race werd toen gereden op een tijdelijk circuit dat was aangelegd op een parkeerplaats van het Caesars Palace Hotel. De baan zelf was er niet een voor de eeuwigheid. Het was een circuit lay-out die niet in de herinnering van racefans staat gegrist.
Het voornaamste probleem toentertijd was de fysieke druk die het circuit op de coureurs legde. De race werd overdag gehouden, in de brandende zon van de stad midden in de woestijn. De race werd ook nog eens tegen de klok in gereden, iets wat toen niet zo gebruikelijk was voor circuits. Dit zorgde ervoor dat het loodzwaar was voor de coureurs. Veel coureurs hadden last van hitte-uitputting en Nelson Piquet haalde maar net de finish nadat hij had overgegeven in zijn helm.
Kampioen worden in Vegas
Dit weekend is het Verstappen die mogelijk zijn vierde wereldtitel kan winnen. Hiermee zou hij niet de eerste zijn. De twee keer dat de Caesars Palace Grand Prix werd gereden was het de laatste race van het seizoen en beide waren ze ook beslissend voor de titel.
In 1981 was het Nelson Piquet die wereldkampioen werd. Dit was de race dat hij in zijn helm moest over geven. Het lukte hem uiteindelijk om de race op de vijfde plek uit te rijden. Dit was genoeg om zijn eerste wereldkampioenschap veilig te stellen.
In de race van 1982 was het Keke Rosberg, vader van wereldkampioen Nico Rosberg, die het wereldkampioenschap won in een Williams. Net als Piquet het jaar ervoor was een vijfde plaats voldoende om voor titelrivaal John Watson voor te blijven. Hij won hiermee de enige titel uit zijn carrière.
Vorig jaar
Vorig jaar was het de eerste keer dat de race de naam droeg van de Grand Prix van Las Vegas. Dat weekend is er ook veel gebeurt.
Al in de eerste vrije training was het heisa. Er schoot een putdeksel los toen Carlos Sainz hier overheen reed. Het zorgde voor veel schade bij zijn Ferrari. Ook werd de eerste vrije training geannuleerd vanwege het incident en werd de tweede vrije training opgeschoven omdat alle putdeksel gecontroleerd en beter vastgemaakt moesten worden.
Tijdens de race op zondag ging het vorig jaar gelukkig een stuk beter. Het was een enerverende race vol inhaalacties, incidenten en spanning. Vooral de inhaalactie van Charles Leclerc op Perez was memorabel. In de laatste bocht van de laatste ronde gooide hij zijn auto aan de binnenkant van Perez, hierdoor eindigde de Monegas tweede, achter Max Verstappen.
0 reacties