Pechvogel van 2024 krijgt welgemeend advies: ‘Je bent géén Verstappen’

Pechvogel van 2024 krijgt welgemeend advies: ‘Je bent géén Verstappen’

door Michael Janiec

Na een uitdagende start van zijn tweede seizoen staat de Amerikaanse coureur Logan Sargeant onder druk om te presteren bij Williams. Volgens teambaas James Vowles moet hij dé verrassing van het seizoen worden om zijn plek veilig te stellen. De F1-wereldkampioen van 1996, Damon Hill, heeft wat welgemeend advies voor de jonge coureur.

Na een moeilijke start aan 2024 - beide coureurs kwamen nog niet aan punten - werden de problemen van Sargeant nog groter in Australië toen Williams ervoor koos om hem aan de kant te zetten ten gunste van teamgenoot Alex Albon, die een vervangend chassis nodig had na een crash in de vrije training.

Daarna crashte de Amerikaan ook nog eens zelf tijdens de Grand Prix van Japan en zette daarmee de beperkte reserve-onderdelenpoule van het team verder op scherp.

Hill: 'Concentreren op de dingen waar je wel invloed op hebt'

Sargeant heeft in zijn tweede F1-seizoen nog altijd moeite om consistent te blijven. De prestaties die hij levert vallen daarnaast structureel in het niet in vergelijking met teamgenoot Alex Albon. Het feit dat zijn team hem verzocht om zijn chassis af te staan aan zijn teamgenoot onderstreept daarnaast het gebrek aan vertrouwen in de Amerikaanse coureur.

Hill adviseert Sargeant tijdens de podcast van F1 Nation om zich te concentreren op wat hij kan controleren: zijn rijstijl. "Er is maar zoveel dat je kunt doen. Concentreer je op de dingen die je kunt beïnvloeden, en dat is rijden", aldus de ervaren Brit.

Hill denkt dat Sargeant misschien te hard van stapel loopt en daardoor over de limiet gaat: "Zijn crash in Suzuka suggereert dat hij het gevoel had dat hij meteen een groot resultaat nodig had. Je hoeft niet in paniek te raken. Blijf kalm en denk aan je beperkingen. Je kunt niet van de ene op de andere dag Max Verstappen worden."

Sargeant zijn toekomst bij Williams voor het seizoen 2025 is onzeker. Hill raadt een eenvoudigere aanpak aan: "Concentreer je elke race op goed werk. Vergeet al het andere, dat heb je toch niet in de hand. Neem het bocht voor bocht, doe elke bocht goed en bouw van daaruit verder. Breek het op in kleinere delen, houd het simpel."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk