Na drie crashes in de afgelopen Grands Prix bevindt het Formule 1-team van Williams zich in een knap lastig parket. Het ziet er naar uit dat de renstal voorlopig nog een zware tijd voor de boeg heeft.
Alex Albon crashte tijdens de vrije training in Australië, wat leidde tot onherstelbare schade. Die zondag reed hij de race in de wagen van teamgenoot Logan Sargeant, die de sessie moest uitzitten. De Thai-Brit mikte op punten voor het team dat nog op nul staat, maar finishte net buiten de top-tien.
Twee weken later werd het er niet beter op. Ten was namelijk Sargeant aan de beurt. De Amerikaan crashte op vrijdag bij de eerste vrije training. En alsof het erger kon: in datzelfde weekend raakte Alex in de openingsronde van de race betrokken bij een ongeluk met Daniel Ricciardo. Met wederom grote schade tot gevolg.
Harde feiten
Na afloop van het raceweekend in Japan heeft teambaas James Vowles een update gegeven over de huidige stand van zaken. De Brit laat weten dat het chassis van Albon naar de thuisbasis in Groot-Brittannië is gestuurd voor reparaties. Zo weten ze zeker dat de schade wordt gemaakt, waardoor er weer geracet kan worden in China.
“In de afgelopen twee races hebben we een aantal vloeren, een aantal achtervleugels en een aantal voorvleugels verloren. Dit is een grote lijst en het is moeilijk bij te houden en tegelijkertijd op de achtergrond te werken aan prestatie-updates.”
Het team ervaart een enorme druk door de reeks van schades. Er was namelijk al sprake van een onderdelentekort voordat de crashes gebeurden.
Beperkte middelen worden uitdaging
De aankomende weekenden zullen zeker een uitdaging worden, want ze hebben eenmaal beperkte middelen. “Het zal een impact hebben op wat we later dit jaar op prestatiegebied doen”, verklaarde Vowles.
“De prestatiecomponenten die we door hard werken naar Japan hebben gebracht, zijn helaas vernietigd.”
Williams heeft een grote achterstand opgelopen zo, met gevolgen op de korte, maar ook middellange termijn. Het team zal compromissen moeten maken in het aanvullen van hun onderdelenvoorraad.
0 reacties