Dr. Helmut Marko kan na de seizoensopener concluderen dat zijn F1-team Red Bull Racing ‘het huiswerk heel goed op orde heeft’. De Oostenrijker spreekt dan ook van een voortvarende seizoensstart, maar rekent zich nog niet helemaal rijk. Vooral Mercedes wordt gezien als tegenstander die incasseringsvermogen heeft en op een later moment de aanval alsnog zou kunnen openen.
Helmut Marko voorlopig gerustgesteld door ideale seizoensstart
"We hebben ons huiswerk goed gedaan", begon Marko in gesprek met RN365.
"Dingen die vorig jaar niet optimaal waren aan onze auto, hebben we geoptimaliseerd. We waren zeer verrast dat Ferrari dezelfde problemen had als vorig seizoen, en bij Mercedes zijn de problemen nog groter", vervolgde de 79-jarige teamadviseur.
Het biedt een vroeg voordeel weliswaar. Al weet ook Marko dat het seizoen nog erg lang is en het mindere aantal toegestane windtunnel- en CFD-uren later in het seizoen nog voor problemen kan zorgen. En hetgeen waar RBR juist geen controle over heeft - de concurrentie - die zit immers niet stil: "Hoe snel ze de problemen kunnen corrigeren, weet ik niet. Mercedes kan het, denk ik, sneller dan Ferrari, maar we hebben natuurlijk ook te maken met het budgetplafond. Daardoor zullen ze geen B-versie van de auto kunnen bouwen."
Alles winnen in 2023 onrealistisch volgens teamadviseur
De Oostenrijker geeft ook zijn mening over de vorm van Aston Martin. Het F1-team oogt opvallend competitief met de AMR23 en kan met een F1-coureur als Fernando Alonso achter het stuur daar optimaal van profiteren. Marko zegt ‘positief verrast’ te zijn door hen in dit seizoen.
Dat het succes ongetwijfeld te maken heeft met het vertrek van Dan Fallows naar Aston Martin, is volgens Marko nou eenmaal hoe zulke dingen gaan: "Dat hoort bij de Formule 1 en de politiek, dat gebeurt voortdurend. Zo hebben we destijds Adrian Newey van McLaren en Pierre Waché van Sauber overgenomen."
Het medium oppert tenslotte een gewaagde voorspelling: want wat nou als Red Bull Racing erin slaagt alle races te winnen in 2023? "Dat is natuurlijk een buitengewoon doel, maar het zou niet realistisch zijn. We hebben ook sprintraces, waarvan we niet weten of het format nog wordt aangepast of niet", reageert Mark afwegend. In zijn optiek is zoiets in de praktijk bolwerken doorgaans echt lastig, omdat je af en toe ook weekenden zult krijgen waarin een concurrent wél eens sneller is.
In de ogen van Marko is het voorlopig de realiteit dat Mercedes en Ferrari de plank behoorlijk misgeslagen hebben in 2023.
0 reacties