Max Verstappen is positief te spreken over het het aangepaste Jeddah Corniche Circuit. De Red Bull Racing-coureur klaagde, net als collega's, vorig jaar over het gebrek aan overzicht op het circuit waarop de GP van Saoedi-Arabië verreden wordt. Dat probleem zou voldoende geadresseerd zijn. Ook de kerbs steken minder uit, dan voorheen.
Verstappen ziet dat aanpassingen in Jeddah wel werken dit keer
Vooral dat laatste stipte de regerend wereldkampioen aan als verraderlijk. Mick Schumacher crashte in 2022 met zijn Haas F1 toen hij de kerbs te dik aansneed, direct balans verloor daardoor en met hoge snelheid in de muur klapte. Omdat de downforce grotendeels vanonder de auto gegenereerd wordt tegenwoordig kan een te agressieve kerbstone ervoor zorgen dat de balans in één keer wegvalt in zo een situatie.
Ondanks dat een aantal collega’s tijdens de eerste twee vrije trainingen nog wel elkaar in de onoverzichtelijkere delen tegenkwam en onvermijdelijk schrikte door de onderlinge snelheidsverschillen, is Verstappen positief over de aanpassingen die doorgevoerd zijn op Jeddah.
"Het probleem met deze auto's is dat ze zo laag zijn. Als je één band aan de andere kant van de kerbstones legt, gaat die auto veel onderuit. Ik denk dat hoe ze dat nu hebben opgelost het er heel goed uitziet. En omdat je hier vaak over de driehonderd gaat, is wat meer zicht hier altijd wat veiliger."
Ook de concurrentie komt kortstondig aan bod. In het bijzonder het Ferrari van Charles Leclerc en Carlos Sainz. De RBR-coureur verwacht dat het Italiaanse F1-team iets beter voor de dag komt dan in Bahrein: "Ja dat denk ik wel. Ik denk ook dat het het circuit daarvoor is. Ze hebben natuurlijk ook een behoorlijk goede topsnelheid. En over het algemeen is er hier ook gewoon wat minder bandenslijtage, dus dat helpt iedereen", aldus Verstappen.
De Nederlander eindigde met gemak VT1 en VT2 als snelste en wist keer op keer paarse sectoren te noteren zodra hij aanzette.
0 reacties