De Formule 1-teams spelen al langere tijd met flexibele voor en achtervleugels. Ze dansen op een koord van illegaliteit wat betreft hun onderdelen. Ook in 2025 lijkt dit weer een terugkomend onderwerp te worden, want Red Bull zou een officiële klacht
Vooral bij Ferrari veel flexibiliteit
Het is een terugkerend onderwerp in de moderne Formule 1: flexibele onderdelen. Zowel bij de voor- en achtervleugels maken de teams gebruik van onderdelen die op het rechte doorbuigen, waardoor deze de luchtweerstand verminderen en op lage snelheid schieten deze onderdelen weer terug, waardoor er wel maximale downforce is in de bochten om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen.
Het is niet helemaal in de geest van de reglementen, maar de FIA zit met het probleem dat het moeilijk te testen is. Ze hebben statische tests om te kijken hoeveel de onderdelen doorbuigen als er druk op wordt gegeven, maar het is voor de teams relatief eenvoudig om ervoor te zorgen dat hun auto door die test komt, maar toch doorbuigt terwijl deze over het circuit dendert.
McLaren, en vooral Ferrari halen hier veel voordeel uit, zo ziet ook Pierre Waché van Red Bull. Hij is al bij de FIA langsgegaan om zijn twijfels te uiten over de vleugels van zijn concurrenten. In Bahrein werd hier door de FIA nog niks mee gedaan, maar Red Bull is niet van plan het daarbij te laten zitten.
Het Italiaanse FUnoAnalisiTechnica weet namelijk te melden dat Red Bull van plan is om een officieel protest in te dienen bij de FIA. De FIA zal voor het raceweekend van Australië, op de donderdag, controles doen bij de teams. Ze zullen dan vooral bij McLaren en Ferrari goed opletten of alles aan de auto wel legaal is. Ferrari geeft aan dat ze zich nog allerminst zorgen maken, maar dit verhaal zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen.
0 reacties