Na de jaarwisseling begint het bij de meesten toch wel te borrelen: het nieuwe Formule 1-seizoen nadert met een rotvaart. Om iets meer in de stemming te komen, delen wij vijf thema's om op te letten in 2024.
1: Schone lei, frisse start
Aan de start van ieder Formule 1-seizoen is het genieten geblazen. De onvoorspelbaarheid is daarbij leidend. Je weet nog niet wat de verhoudingen zijn tussen de F1-teams en met vele kansen om te scoren is iedereen gemotiveerd om door te pakken.
Ondanks de weinig veranderende reglementen zullen F1-teams als Ferrari en Mercedes hun stinkende best doen om Red Bull uit te dagen. Vanuit de wetenschap dat de auto van vorig jaar al behoorlijk tekort kwam, zullen zij de kans met beide handen aangrijpen om met een schone lei die uitdaging aan te gaan. Anders gezegd: een nieuwe auto bouwen die dusdanig afstand neemt van de gebreken in 2023. Wie komt bovendrijven en wie slaat de plank mis?
2: Wie gaat Red Bull Racing uitdagen?
Dat is toch wel de hamvraag. Met een bijna perfecte score van 21 gewonnen races in 2023 lijkt de lat hoger te liggen dan ooit tevoren, dankzij Red Bull Racing en Max Verstappen.
Terwijl wij de afgelopen jaren vooral Mercedes en Ferrari bij de potentiële titelkandidaten rekenden naast Red Bull, is de ‘voorhoede’ in 2023 uitgebreid met Aston Martin (Fernando Alonso) en natuurlijk McLaren.
En hoewel wij een hard hoofd hebben bij de bewering dat Red Bull Racing het vóór 2026 nog moeilijk krijgt, heeft 2023 aangetoond dat de concurrentie niet stilzit.
Aston Martin wist vooral aan het begin van vorig seizoen te imponeren. McLaren heroverde die spotlights richting het einde ervan. Vooral McLaren is wat ons betreft het team om in de gaten te houden. De in 2023 voltooide nieuwe windtunnel zou in principe al dit jaar in gebruik genomen kunnen worden. En dat is toch wel een troef, wetende dat Red Bull Racing in de komende jaren het nog moet stellen met een zwaar verouderd exemplaar.
3: De stoelendans bij Red Bull
Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen? Sergio Perez bereikt nadert immers zijn houdbaarheidsdatum en nog een wisselvallige start zou betekenen dat Daniel Ricciardo mag plaatsnemen in de RB20 naast de drievoudig wereldkampioen. Voor vele fans van de Honeybadger is dat een geweldig vooruitzicht.
Of wordt het toch Yuki Tsunoda? Wij sluiten de pijlsnelle en inmiddels volwassen Japanner niet uit. De commerciële implicaties van een Japanse F1-coureur die in een race-winnende bolide mag plaatsnemen met een Honda achterin… het zou de kassa bij zowel Red Bull als de Japanse automaker behoorlijk doen rinkelen.
Ongeacht wie Perez vervangt: Liam Lawson staat klaar om dan door te schuiven en fulltime bij AlphaTauri te rijden in 2024. Na het sterke debuut (invalbeurt) dat de Nieuw-Zeelander met een puntenfinish in Singapore verzilverde, zijn wij oprecht benieuwd wat hij nog meer in zijn mars heeft met meer tijd.
4: De meest veelbelovende rookie sinds Max Verstappen?
Hoewel wij van Lawson al kort mochten genieten in 2023, wist Oscar Piastri zich dubbel en dwars op de kaart te zetten. De McLaren-debutant, die verkozen werd bij het FIA-prijzengala tot rookie van het jaar, gooide direct hoge ogen met een sprint-overwinning en meerdere podiumplekken.
Dat hij al zo snel op het kwalificatietempo van zijn teamgenoot zat is eveneens veelbelovend. Naarmate het Australische toptalent in 2024 zijn racecraft aanscherpt, zal het interessant zijn om te zien hoe Lando Norris daarop antwoordt wederom.
Hoe dan ook: dit ijzersterke duo pusht elkaar en McLaren tot het uiterste.
5: Een recordaantal Grands Prix in 2024
Met maar liefst 24 Grands Prix in 2024 voor de boeg is de F1-kalender drukker dan ooit. Zo krijgen wij weer meerdere double- en triple-headers voorgeschoteld in het nieuwe seizoen.
Imola zal daarbij terugkeren na het noodgedwongen aflasten door noodweer in 2023. Ook de Chinese Grand Prix is na zo een vier jaar hoogstwaarschijnlijk terug. Echter, met het extreme weer van de afgelopen periode in het achterhoofd, valt te bezien of alle 24 Grands Prix daadwerkelijk doorgaan.
De keerzijde van deze ongelooflijk drukke kalender is de slijtageslag voor zowel mens als machine. Kortom: wie heeft de langste adem in 2024?
Als kijkers komen wij in ieder geval niets tekort in een jaar, waarin bijna de helft van de weekenden in het teken zal staan van een raceweekend.
0 reacties