Frederic Vasseur is vanaf 2023 actief als de teambaas van Ferrari, maar wie is de spirituele opvolger van Jean Todt bij het historische F1-team?
Profiel Ferrari-teambaas Frederic Vasseur
De naam ‘Vasseur’ doet niet direct lampjes branden als je aan succes denkt. Nu klopt dat ook grotendeels zodra je over F1 spreekt. Vasseur staat daar vooral bekend als de dienstbare no-nonsense teambaas van Alfa Romeo-Sauber.
Over Sauber gesproken. Vasseur verlaat het bedrijf met opgeheven hoofd: een zesde plek in de constructeurs en de verzekerde toekomst door de deal met Audi. Daarnaast, sinds zijn komst in 2017 is het team van een backmarker naar een middenvelder gegaan.
Deze man werkt al jaren relatief succesvol in de koningsklasse en verantwoordt zich over het reilen en zeilen van een F1-team. Een prestatie op zich. Maar hij stond niet constant in de schijnwerpers, hoefde nog niet om de grootste knikkers te vechten.
Periode voor Formule 1
En nu maakt de Fransman eindelijk de opstap naar een team waar groot succes echt haalbaar is. Sterker nog: succes is de enige optie bij Ferrari. Nog voordat de resultaten het woord doen, rust dus de hamvraag: Wat voor vlees heeft het trots van Italië in de kuip met Vasseur?
Het verleden biedt weinig garanties. Al helemaal in een dynamische sport die gedreven wordt door technische innovatie. En toch zijn bepaalde principes ook universeel als het op organisatorisch vermogen of leiderschap aankomt.
Kijkend naar het verleden van de nieuwe Ferrari-teambaas, valt het op dat hij een doorpakker is. Eer Vasseur plaatsnam in de F1, richtte hij een team op genaamd ASM (1991). Het leidde tot een samenwerking met Renault. De in luchtvaarttechniek afgestudeerde Vasseur won daarmee het Franse F3-kampioenschap.
De opstap naar het Europese F3-kampioenschap volgde. Het resulteerde in maar liefst vier kampioenschappen van 2004 tot en met 2007. Opvallend: drie werden gewonnen met talenten die het tot F1 schopten: Lewis Hamilton, Paul Di Resta en Romain Grosjean.
De zeer succesvolle samenwerking diende als een springplank. Alles wat Vasseur aanraakte, leek in goud te veranderen. In 2005 werd de operatie verder uitgebreid met een deelname aan GP2. Met Nicholas Todt aan het roer werd het team omgedoopt tot ART Grand Prix.
De eerste successen volgden rap: in 2005 won Nico Rosberg het GP2-kampioenschap. Lewis Hamilton deed hetzelfde in het jaar daarop. ART Grand Prix is tot de dag van vandaag één van de betere teams in F3 en F2 waar talenten geregeld afstuderen met titels op weg naar de koningsklasse.
Opstap naar de koningsklasse
Vasseur heeft opvallend genoeg ook een instrumentele rol gespeeld in het ontstaan van Formule E. Aan het einde van 2013 bemachtigde zijn Spark Racing Technology het contract om 40 chassis te leveren voor het debuutseizoen van de elektrische-raceserie. Een contract dat ten tijde van schrijven nog steeds in handen is van de onderneming.
In 2016 maakte Vasseur zijn entree in F1 als de teambaas van het nieuwe Renault Sport Formula One Team. Lang duurde de samenwerking niet, de Fransman vertrok na een jaar en tekende halverwege 2017 bij Sauber Motorsport AG als CEO en managing director, evenals de teambaas van het Sauber F1-team.
Dat is in grote lijnen het verhaal van Frederic Vasseur, de nieuwe teambaas van Ferrari. Toch niet de minste opvolger van Mattia Binotto. Maar of deze man over het ferme leiderschap beschikt en de politieke sluwheid die bij de sympathieke Binotto ontbrak? We zullen snel genoeg weten hoe Vasseur zijn koers weet te varen te midden van de politieke snelkookpan in Maranello.
0 reacties