Formule 1-analist Peter Windsor heeft in zijn terugblik op de Grand Prix van Verenigde Staten op COTA geconcludeerd dat de RB19 van Max Verstappen mogelijk kampte met oververhittingsproblemen van de remmen.
Verstappen kon ondanks het probleem met zijn remmen naar een vijftigste overwinning rijden in Austin, maar het probleem managen en vanaf P6 starten bleek verre van een gemakkelijke opgave.
Windsor wijst naar oververhittingsproblemen remmen Verstappen
Windsor heeft wel een idee wat er aan de hand was met de remmen van de RB19: “We weten niet precies wat er aan de hand was, maar van wat er te zien viel, kon je opmerken dat Verstappen zijn remweg langer moest maken. Hij was niet helemaal zeker hoeveel vertraging hij zou krijgen om zijn typische Verstappen bochten-entree te kunnen doen. Mogelijk kwam dat door oververhitting. We konden een soortgelijk probleem bij Aston Martin waarnemen aan het begin van het weekend.”
De uitzonderlijke respons van Verstappen op zulke omstandigheden - het typeert de regerend F1-wereldkampioen, stelt Windsor: “En dat betekende dat hij zijn rijstijl moest aanpassen. Zoals hij het hele jaar doet, aan de hand van de Pirelli-banden. In dit geval ging het om een remprobleem compenseren.”
Aanpassingsvermogen van wereldkampioen
“Het leek er niet op alsof Sergio Perez dezelfde problemen had met zijn auto, maar het enige dat Max kon doen is zijn remweg iets langer maken en tijd verliezen. Je kon dat goed in sector 3 zien. Waar hij overigens foutloos bleef en niet de indruk gaf dat hij met een remprobleem rondreed.”
Windsor stipt tenslotte aan hoe Verstappen om het remprobleem heen reed, de Red Bull-coureur compenseerde het verlies aan remvermogen door een andere lijn te pakken en nog eerder op het gas gaan in de exits van bochten.
En dat vergde overigens behoorlijke concentratie, zoals teambaas Christian Horner naderhand onderstreepte.
0 reacties