Wolff neemt afstand van size zero-sidepods: “Mercedes had het fout”

Wolff neemt afstand van size zero-sidepods: “Mercedes had het fout”

door Michael Janiec

De teambaas van het F1-team van Mercedes geeft openlijk toe dat de in 2022 ingeslagen richting met het size zero-sidepods concept blijven vasthouden ‘verkeerd is gebleken’. De Oostenrijker zegt enkel rondom zich te hoeven kijken naar andere oplossingen die toch echt effectiever blijken inmiddels.

Wolff: "Mercedes stapt af van size zero sidepods-concept"

Wat in eerste instantie op een dappere innovatie van Mercedes leek, het F1-team toverde meer dan eens bijzonder (snelle) foefjes, die amper na te maken waren in één seizoen, zoals het DAS-systeem, blijkt nu een hoodpijndossier.

Mercedes-teambaas Wolff geeft toe dat zijn team op een dwaalspoor aanbeland is als het aankomt op meer prestaties vinden binnen deze ontwerpfilosofie. Ook de huidige bolide, de W14, borduurt voort op de benadering van heel slanke sidepods.

Voor de teambaas zit er geen rek meer in dit concept, geen levensvatbaarheid, zoals de eerste GP van 2023 in Bahrein bewees: "Ik denk dat we echt ons best hebben gedaan om het te laten werken, omdat de gegevens die we hebben geëxtrapoleerd ons lieten zien dat dit werkt. En we kregen ongelijk, heel eenvoudig. En je ziet dat de twee snelste auto's [Red Bull en Aston Martin], inclusief de Ferrari's - de drie snelste auto's - een vergelijkbaar concept hebben van hoe ze prestaties genereren, en dat is heel anders dan het onze."

‘Door data laten misleiden’

"En op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie: we hebben het fout. Simpelweg, we hadden het fout. Waarom we het fout hadden, zijn we nog aan het analyseren, want we volgen data en we volgden wat simulaties ons vertellen; in dat geval hebben we ons door die data laten misleiden."

Toto Wolff

De Oostenrijker bevestigde tegen Sky Sports dat de W14 binnenkort een flinke make-over zal ondergaan: "Iedereen die bij de besluitvorming betrokken was, kwam tot de conclusie: 'Nou, zo kunnen we niet doorgaan. We hebben echt geprobeerd ons eraan te houden en we willen onder geen beding in een eenrichtingsverkeer lopen en zeggen: 'We gaan dit hoe dan ook laten werken', want dat werkt niet. En ik wil niet nog meer tijd verliezen."

"Ik denk dat de auto er over vijf, zes of zeven races heel anders uit zal zien op basis van de beslissingen die we hebben genomen en de ontwikkelingsrichting die we zijn ingeslagen", zei Wolff, die eraan toevoegde dat het chassis herontwerpen vanwege het budgetplafond lastiger wordt.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk